Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Rauma–Tampere-junaliikenteellä yhdeksän kilpailijaa – Satakunnan lähimmät aluejunakokeilun ehdokkaat Pirkanmaalta ja Varsinais-Suomesta

Kaikkiaan kymmenen maakuntaa on ilmoittautunut liikenne- ja viestintäministeriön alueelliseen henkilöjunaliikenteen kokeiluun, jonka on määrä alkaa vuonna 2020. Kisa kehittämiskokeiluun valittavista on vielä avoinna. Satakuntaliiton ehdokkaana alueellisen ja lähimatkojen henkilöjunaliikenteen pilottiin on Rauma–Kokemäki-radan liikenteen elvyttäminen. Uutena ideana on, että Rauman henkilöjunavuorot hoitaisivat myös Kokemäki–Tampere-rataosuuden väliasemien liikenteen. Tämä mahdollistaisi Pori–Tampere-vuorojen nopeuttamisen ja matkustaja-asiakaskunnan laajentamisen. Liikenne- ja viestintäministeriön oli määrä valita pilottiin valittavat alueellisen junaliikenteen kokeilut kuluvan marraskuun aikana. Liikennepalvelujen yksikön johtaja, hallitusneuvos Maija Ahokas sanoo päätösaikataulun viivästyneen runsaan kiinnostuksen ja valmistelussa olevan aineiston käsittelyn työläyden vuoksi. Ahokas ennakoi, että päätös pilottihankkeisiin valittavista saadaan ennen vuodenvaihdetta. Kokeiluun valittaneen 1–3 aluetta. Ne olisivat osana yhteiskunnan tukemaa rautateiden osto- ja velvoiteliikenteen seuraavaa kautta. Kokeilun tavoitteena on tukea alueiden sisäisen joukkoliikenteen palvelutason kehittämistä ja kokeilla alueellisen junaliikenteen järjestämistä. Kokeilulla valmistaudutaan myös rautateiden henkilöliikennepalvelujen kilpailuttamiseen. Hallitus on aiemmin päättänyt vaiheittaisesta junaliikenteen avaamisesta kilpailulle ja ensimmäisenä on suunniteltu kilpailutettavaksi Etelä-Suomen taajamaliikenne. Alueellisella junaliikennepilotilla on ulottuvuus lisäksi maakuntauudistukseen. Hallitus on esittänyt, että maakunnille annettaisiin toimivaltaa ja mahdollisuus oman alueensa junaliikenteen järjestämiseen. Alueelliset henkilöjunakokeilut kilpailuttaa liikenne- ja viestintäministeriö. Valtion lisäksi järjestämiseen ja rahoitukseen edellytetään osallistumista myös maakunnilta ja kunnilta. Rauma–Tampere-henkilöjunan pääsy mukaan pilottiin merkitsisi Rauman radan henkilöjunaliikenteen elvyttämistä kolmen vuosikymmenen tauolta. Lättähattu-henkilöjunien liikennöinti lakkautettiin vuonna 1988 kannattamattomuuden vuoksi. Maija Ahokas tähdentää, että valinnat kokeiluun ovat vielä avoinna, eikä hän ennakoi valittavia miltään osin. Satakunnan esittämän Rauma–Tampere-junan alueellisesti lähimmät kilpailijat ovat Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen liiton lähijunaehdokkaat. Pirkanmaan ehdotus lähiliikenteestä Tampereelta Tesoman ja Nokian asemille on päällekkäinen Satakuntaliiton ehdotuksen kanssa. Pirkanmaa on esittänyt myös junapalvelujen parantamista Lempäälään, Viialaan ja Toijalaan sekä Orivedelle, Vilppulaan ja Mänttään. Varsinais-Suomen ehdokkaina ovat junayhteydet Turku–Uusikaupunki, Turku–Loimaa yhteisenä Pirkanmaan kanssa sekä pikajunien lisäpysähdyspaikka Paimiossa. Naapurimaakuntien lisäksi alueellisia junakokeiluja tavoittelevat Keski-Suomen, Pohjanmaan, Päijät-Hämeen, Uudenmaa, Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakuntaliitot. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee alueellista junaliikennekokeilua. Lokakuussa päättyneellä hakuajalla alue- ja lähiliikennepilottiin hakeutui kymmenen maakuntaliittoa. Pilottiin valitaan 1–3 aluetta. Junaliikenteen suunnittelu ja kilpailuttaminen 2019 loppuun mennessä. Alueellisten henkilöjunien liikenne alkaisi 2020.