Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Onnettomuusraportti: Indonesian turmakoneen kapteeni yritti epätoivoisesti nostaa koneen korkeutta, mutta automaatti painoi sitä kohti merta

Indonesialaisten onnettomuustutkijoiden mukaan Lion Air -lentoyhtiön matkustajakone Boeing 737 ei ollut lentokelpoinen onnettomuutta edeltävän päivän lennollaan, kertoi Reuters. Kone syöksyi mereen 189 matkustajaa kyydissään lokakuun 29. päivä. Ensimmäisestä onnettomuustutkintaraportista kerrottiin keskiviikkona. Vaikka onnettomuuden syy ei selviä raportista, siitä käy ilmi, että koneella oli vakavia ongelmia. Kone lensi 28. lokakuuta Balilta Jakartaan, ja sillä oli silloin vastaavia teknisiä ongelmia kuin seuraavana päivänä viimeiseksi jääneellä lennollaan, sanoi Indonesian liikenneturvallisuusneuvoston johtaja Nurcahyo Utomo . Edellisenä päivänä konetta lentänyt kapteeni laskeutui Jakartaan laitettuaan koneen automaattisen sakkausvaroittimen pois päältä. Sakkaus tarkoittaa tilaa, jossa kone vajoaa, kun sen siivet menettävät tarvitsemaansa nostovoimaa. –Näkemyksemme mukaan kone ei ollut lentokelpoinen, Utomo sanoi. Kapteenin viimeiset sanat Vähän ennen mereen syöksymistä koneesta ilmoitettiin lennonjohdolle, että koneella oli lennonohjausongelmia. Lennonjohto menetti yhteyden koneeseen 13 minuuttia sen jälkeen, kun se oli noussut aamuvarhaisella Jakartasta. Maansisäisen lennon määränpää oli Pangkal Pinang. Ennen syöksymistä koneen lentäjä oli pyytänyt lennonjohtoa varmistamaan koneen korkeuden ja nopeuden. Kapteenin viimeiseksi jääneet sanat lennonjohdolle olivat, että hän pyysi lupaa nousta 5 000 jalan, "five thou", korkeuteen eli noin 1,5 kilometrin korkeuteen. Kun kapteeni yritti saada konetta nousemaan, automaattinen sakkausvaroitin painoi sitä alas. Samaa konetta edellisenä päivänä käyttäneillä lentäjillä oli sama ongelma, mutta he olivat kytkeneet automaattisen sakkausvaroittimen pois päältä ja ohjanneet konetta manuaalisesti, liikenneturvallisuusneuvosto kertoi. Utomon mukaan onnettomuuden ei voi sanoa johtuvan sakkausvaroittimen pettämisestä. –Emme vielä tiedä, oliko sillä osuutta vai ei. On liian aikaista vetää sellaista johtopäätöstä.