Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

On uuvuttavaa olla täydellinen töissä ja tehdä vielä kotonakin kaikki kunnolla – "Kaikki on hyvin", mutta sisältä riuduttaa ja väsyttää

Jatkuva kiire painaa päälle. Työ kuormittaa, työmatkat haukkaavat kalliita minuutteja päivästä, kotona odottavat kotityöt ja perhe. Tuntuu, ettei aika riitä mihinkään eikä itse riitä mihinkään eikä kellekään. Päivä toisensa perään toistaa samaa kuviota. Töissä ei saa valmiiksi itselleen asettamia tavoitteita ja kotona ei jaksa tarttua pyykkivuoriin eikä touhuta lasten kanssa. Yhä enenevissä määrin arkipäivää monelle. Tein hyvin epätieteellisen mutta karua totuutta kertovan kyselyn aiheesta sosiaalisen median kanavallani. Halusin tietää, mikä ihmisiä kuormittaa arjessa eniten. Lähes kaikki vastanneet olivat samassa elämäntilanteessa. Äitejä, jotka yrittävät päivä toisensa jälkeen selvitä arjen tuomista haasteista ja kiireen tunteesta. Asetetaan rima ihan liian korkealle ja päivän päätteeksi harmitellaan tekemättä jääneitä askareita. Kaiken pitäisi olla tiptop. Pitäisi jaksaa olla täydellinen töissä ja vielä jaksaa kotonakin tehdä kaikki kunnolla. Pitäisi muistaa hoitaa kaikki kirjoittamattomat vanhempien metatyöt: ilmoittautumiset, salasanat, talvivaatteet, kurahaalarit, neuvolat, rokotukset, vitamiinit, kokeet, talkooleipomiset, harrastuskuskaukset ja arjen aikatauluttamiset. Kaiken lisäksi pitäisi pitää lapset hengissä. Missä kulkee raja? Kuinka kauan kantti kestää? Hymyilee vaan ulospäin ja vastaa kuulumisiin kaiken olevan hyvin. Sisältä riuduttaa ja väsyttää. Milloin kuppi menee nurin? Kuka ottaa kiinni? Tutkimusten mukaan neljäsosa suomalaisista kärsii lievästä uupumuksesta. Yhä useampi kokee olevansa stressaantunut, ahdistunut, kiireinen tai masentunut. Aiheesta kirjoitetaan ja puhutaan paljon. Ja mitä enemmän siitä puhutaan, sitä enemmän asia tuntuu ihmisiä koskettavan. Ja hyvä niin. Oireisiin on helppo samaistua harmaassa marraskuussa. Väsyttää eikä jaksa keskittyä työhön. Tekisi mieli mennä nukkumaan ja herätä joskus huhtikuussa. Yhä useampi kärsii unettomuudesta ja nukahtamisvaikeuksista. Toisille ei maistu ruoka ja asiat unohtuvat. On selvää, että oireiden pitkittyessä ja arjen kaatuessa niskaan on haettava apua. On tärkeää ymmärtää itse, että jotain on tehtävä. On tärkeää, että läheiset ympärillä huomaavat ja ottavat kiinni. Ennen kuin tilanne pääsee ryöstäytymään käsistä, voisi olla suotavaa kokeilla löysätä muutamalla kotikonstilla. Aloittaa oman pään sisältä ja sinne asettamistaan tavoitteista. Olla kurkottelematta liian korkealle, tyytyä vähempään. Karsia kalenteriaan. Tyhjentää sieltä asiat, jotka eivät tuota hyvää mieltä. Luopua velvoitteista, joita ei ole pakko suorittaa. Ottaa aikaa itselleen, sallia päiväunet ja rauhalliset hetket. Mennä ulos luontoon, hengittää raitista ilmaa. Kuunnella hiljaisuutta. Pitää tauko sosiaalisesta mediasta, olla raportoimatta arjestaan, jättää vähäpätöisten asioiden seuraaminen. Lakata olemasta koko ajan saatavilla. Olisi sen sijaan saatavilla itselleen ja perheelleen. Keskittyisi pitämään tärkeitä lähellään. Kirjoittaja on yrittäjä.