Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porin kouluverkon uudistamisessa ei ole sijaa tunteille – asioita on pakko ajatella laajemmassa mittakaavassa

Vähärauman koulun sisäilmaongelmat antoivat vauhtia porilaiselle koulumylläykselle. Kaupungin kouluverkko halutaan rakentaa uusiksi, ja toimikunta aloittaa muutaman kuukauden mittaisen selvitystyönsä pikapuoliin. Aika tuntuu hyvin lyhyeltä, vaikka pohjalla onkin edellinen kouluverkkoselvitys vuodelta 2014. Onko nyt niin, että kiireessä näkyy ulkoinen paine? Vähärauman koulun sisäilmaongelmat saivat kansallistakin näkyvyyttä, kun vanhemmat ryhtyivät kapinaan. Halutaanko uudet suunnitelmat nyt mahdollisimman nopeasti kuntoon, jotta soraäänet saataisiin pidettyä mahdollisimman pieninä? Uusi vastarintaliike odottaa kuitenkin jo nurkan takana, mikäli Reposaaren ja Enäjärven koulut saavat sulkutuomion keväällä. Turvassa eivät tulevaisuudessa välttämättä ole myöskään Kankaan ja Söörmarkun koulut. Edelleen kannattaa pitää silti mielessä, että mitään päätöksiä ei ole vielä tehty. Kouluverkkoselvityksen toimikunta on vasta aloittelemassa työtään. Tärkein tavoite pitäisi olla isojen asioiden ratkaiseminen ensin. Länsi-Porissa Vähärauman koulu on tyhjillään ja oppilaat väistötiloissa. Tuorsniemen koulu on täynnä: seinät tulevat vastaan. Länsi-Porin yläkouluun on tekeillä remontti. Lukion siirtyminen pois koulun tiloista tarkoittanee tulevaisuudessa sitä, että osa Vähärauman koulun oppilaista käy ehkä jatkossa Länsi-Porin koulua. Kalaholman kuudesluokkalaiset ovat esimeriksi jo vuosia siirtyneet viidennen vuosiluokan jälkeen Kuninkaanhakaan. Yksi kysymysmerkki on Pohjois-Porin alue, joka on saamassa uuden koulurakennuksen. Sijoittuuko sinne myös muita kuin Ruosniemen koululaisia, on vielä arvoitus. Kyseessä ovat valtavat investoinnit, joten päätöksille pitää antaa aikaa. Samoin pitää punnita tarkkaan päätösten seuraukset. Jos nyt tehdään näin tai näin, niin miten ja mihin se vaikuttaa paitsi nyt mutta myös viiden tai kymmenen vuoden kuluttua? Kouluverkon rakentamisessa ei ikävä kyllä ole sijaa tunteille. Vaakakupissa painavat luonnollisesti kustannukset, mutta myös kokonaisuus: mikä on järkevää laajemmassa mittakaavassa. Onko esimerkiksi yhden oppilaan vuosiluokka koulussa tätä päivää, vaikka ihanalta mahdollisuudelta kuulostaakin? Kyseessä on valtavat investoinnit, joten päätöksille pitää antaa aikaa.