Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Dieselkielto, näinköhän toteutuu?

Kuka olisi pari vuotta sitten uskonut liikenneministerin julkisesti sanovan, että Suomeen tulee dieselautojen myyntikielto "jollain aikavälillä". Niin Anne Berner (kesk.) on kuitenkin todennut Suomen Kuvalehden haastattelussa. Tosin tämä oli kirjoitettu jo elokuussa liikenneministeriön työryhmän raporttiin. Siinä maalaillussa tekno-Suomessa bensiini- ja dieselautot ovat hävinneet autokaupoista ja vanhat likimain kadonneet liikenteestä. Aikarajakin annettiin, vuoden 2030 tienoilla. Työryhmän esitykset herättivät hämmennystä. Siihen vastattiin, että kyse on vaihtoehtoisista tulevaisuuksista. Eipä tainnut olla. Kyse onkin todennäköisestä tulevaisuudesta. Sääli dieselautojen omistajia. Ei ole heidän syynsä, että dieseleitten maine putoaa – ja myös arvo. Syypää on autoteollisuus. Se on tehnyt likimain kaiken kehitystyönsä väärin ja kaiken lisäksi vääristellen päästöjä. Hyvän yhteenvedon asiasta on tehnyt kansalaisjärjestö European Federation for Transport ja Environment. Se julkaisi huhtikuussa raportin tieliikenteen CO 2 -päästöistä. Ensin autoteollisuus valitsi strategiakseen dieselautojen suosion kasvattamisen. Malliston lippulaivoiksi kehitettiin katumaasturit, jotka isompien moottoreidensa ansiosta olivat lopulta paljon suurempia CO 2 -päästäjiä kuin keskikokoluokan mallit. Päästöhuijauksissa huijattiin viranomaisia, mutta myös asiakkaita. He kun luulivat toimivansa ympäristöystävällisesti hankkiessaan vähäpäästöisiä dieseleitä. Laskun maksajiksi joutuvat dieseleiden omistajat. Saksassa dieselautojen osuus nousi kymmenessä vuodessa kolmanneksesta reilusti yli puoleen. Nyt se tosin on pudonnut 30 prosenttiin. Ensin kärsivät henkilöautojen omistajat, mutta sama on edessä raskaalla liikenteellä. Se käy myös dieselillä. Marraskuussa Euroopan parlamentissa päätettiin bussien ja rekkojen CO 2 -päästöistä. Niitä aiotaan leikata 35 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Se on selvästi kovempi tavoite, mitä EU-komissio keväällä esitti. Pienen enemmistön turvin kiristystavoite voitti äänestyksen parlamentissa. Euroopan autoteollisuus hermostui. Se muistutti, että 15 raskaan liikenteen autonvalmistajan tehtaissa on töissä 3,4 miljoonaa ihmistä. Kun dieselin hinta ylitti Suomessa bensan hinnan, kansalaisaloitteeseen saatiin parissa päivässä yli 100 000 allekirjoittajaa. Suomessa oli syyskuun lopussa Trafin tilastojen mukaan liikennekäytössä 2 750 594 henkilöautoa, joista dieselkäyttöisiä oli 765 466. Tänä vuonna tammi-lokakuussa ensirekisteröitiin 25 124 dieselkäyttöistä henkilöautoa ja Suomeen tuotiin 19 109 dieselkäyttöistä henkilöautoa. Voi olla, että Bernerin näkymä ei toteudu. Niinhän on käynyt monelle muullekin hänen esitykselleen. Oikaisu: Tässä kolumnissa oli virhe dieselkäyttöisten autojen rekisteröintimäärissä. Suomessa oli syyskuun lopussa Trafin tilastojen mukaan liikennekäytössä 2 750 594 henkilöautoa, joista dieselkäyttöisiä oli 765 466. Tänä vuonna tammi-lokakuussa ensirekisteröitiin 25 124 dieselkäyttöistä henkilöautoa ja Suomeen tuotiin 19 109 dieselkäyttöistä henkilöautoa. Virhe on korjattu kolumniin. Päästöhuijauksissa huijattiin viranomaisia, mutta myös asiakkaita. He kun luulivat toimivansa ympäristöystävällisesti hankkiessaan vähäpäästöisiä dieseleitä.