Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Olutmerkkien nokkapokassa on porilainen jälkimaku

Markkinointimaailman eettisiin sääntöihin kuuluu se, ettei kilpailijoita morkata mainoksissa. Olutmarkkinoilla on parhaillaan kuitenkin käynnissä nokkapokka, jonka huomaa kuluttajakin. Laitilan Wirvoitusjuomatehdas mainosti taannoin Helsingin Sanomien etusivulla, kuinka karhua pantiin pataan. Ruuanvalmistusohjeeksi muokattu mainos oli kirjattu versaalilla, eli pölkkykirjaimin, mutta lukija pystyi ihan hyvin ajatuksissaan kirjoittamaan karhun isolla. Karhu-olut oli pitkään ollut Suomen arvostetuin olutbrändi, mutta nyt oli laitilalaisten Kukko-olut mennyt ohi. Ihan syytön naljailuun ei ole Karhua valmistava Sinebrychoffkaan. Televisiomainoksissa se on viime aikoina kertonut, kuinka Karhua ei valmista viiksekäs hipsteri vaan haalaripukuinen, oikea panimomestari. Suuren panimon tasaista laatua korostaessaan mainoksen viestin pystyi kääntämään toisinkin päin: Pienpanimoiden laatu ei ole tasalaatuista ja hygieniassakin on parantamisen varaa. Pienpanimoissa suuren olutjätin mainos otettiin happamana vastaan. Laitilan Wirvoitusjuomatehdas luetaan pienpanimoiden joukkoon, vaikka piirun alle 20 miljoonan litran vuosituotannollaan se on jättiläinen näiden joukossa. Toisaalta sen tuotanto ei ole edes kymmenysosaa Sinebrychoffin vastaavasta. Porin oluttehtaalla kehitelty Karhu-olut nousi aikoinaan yleisön suosioon poikkeuksellisella markkinointimenetelmällä. Verkkomainonta oli 2000-luvun alussa vasta tulollaan, mutta ei Karhua mainostettu myöskään televisiossa tai radiossa. Olutta mainostettiin ainoastaan teiden varsilla, siis brändinikkareiden mukaan siellä, missä karhutkin liikkuivat. Erittäin niukka markkinointistrategia osoittautui menestykseksi. Kun rock-laulaja Ville Valoa haastateltiin, muistettiin jutussa mainita Valon siemailevan juuri Karhua. Pitkään Karhu olikin Suomen arvostetuin olutbrändi, mutta huipulta on tie vain alas. Vaikka Wirvoitusjuomatehdas nyt vinoilee Karhulle, voi se osaltaan kiittää menestystään Sinebrychoffia. Kun Hartwall lakkautti Kaarinan oluttehtaan 1995 ja Sinebrychoff Porin oluttehtaan 2009, jäi Laitilaan Lounais-Suomen ainoa oluttehdas. Ei ihme, että Reijo Mäen dekkarihahmo Jussi Vareskin siirtyi juomaan Kukkoa. Korjattu Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan vuosituotannon määrää klo 15.50.