Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Uudet tutkakamerat tuskin saavat kuriin kasitien kaahaajia – poliisin liikkuvaa valvontaa tarvitaan sinne, minne kiinteät kamerat eivät yllä

Liikenteen nopeusvalvonta siirtyy ensi vuonna uudelle aikakaudelle, kun ensimmäiset tutkatekniikkaan perustuvat valvontakamerat otetaan käyttöön. Ensimmäiset uudet kamerat otetaan käyttöön valtatie 4:llä ja valtatie 6:lla, mutta poliisihallituksen Oulun Energia Oy:ltä tilaamat 150 kameraa ja 500 kameratolppaa leviävät lähivuosina muuallekin maahan. Toisin kuin vanhat peltipoliisit, uudet valvontakamerat pystyvät mittaamaan ajoneuvon nopeuden jopa 150 metrin päästä. Ne pystyvät myös seuraamaan samaan aikaan useampaa autoa ja ajokaistaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jarruttaminen hieman ennen kameratolppaa ei enää auta, jos nopeutta on liikaa. Myöskään siirtyminen tolpan kohdalla vastaantulevan liikenteen kaistalle ei enää kannata: kirkassalamainen kamera ottaa kuvan sekä ylinopeutta ajavasta autosta että kuljettajasta. Ruotsalaisvalmisteiset tutkakamerat ovat kalliita kapistuksia. Yhden kameran hinta on noin 20 000 euroa. Viisivuotisen hankintasopimuksen kokonaisarvo nousee 4,4 miljoonaan euroon. Se on paljon rahaa, mutta liikenneturvallisuuden kehittämiseen kannattaa sijoittaa. Valitettavasti vain vielä ei ole keksitty sellaista tekniikkaa, joka poistaisi liikenteestä ne kaikkein pahimmat ongelmakuljettajat. Siihen eivät auta nämä seuraavankaan sukupolven peltipoliisit. Kun niiden kamerat välähtävät, kuvassa on todennäköisimmin aivan tavallinen, muissa toimissaan lainkuuliainen kansalainen, eikä ylinopeus yllä päiväsakkorajan yli. Automaattitekniikalla tiheästi valvottu valtatie 8 on hyvä esimerkki siitä, että tärkeää ei ole se, mitä tapahtuu kameratolppien kohdalla vaan se, mitä tapahtuu niiden välisellä tieosuudella. Satakunnan Kansa julkaisi jo aiemmin verkkosivullaan paljon katsotun videokoosteen siitä, kuinka tiukkoja ohituksia ja vaarallisia tilanteita päivittäin syntyy pelkästään Porin ja Rauman välillä. Ylen kamerakaluston hiljattain tuulilasin takaa taltioimat näkymät vahvistavat, ettei tilanne ole muuttunut miksikään. Kehittyneet valvontakamerat ovat tervetulleita, mutta liikenteen valvontaa tarvitaan eniten sinne, minne kamerat eivät vielä yllä. Tämä vaarallinen katvealue voidaan saavuttaa vain lisäämällä poliisin liikkuvaa valvontaa.