Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Joukkovoimalla satakuntalaisen autoilun puolesta – "Meidän maakuntamme ei kasva eikä kehity, jos autoilun kustannukset kaiken kaikkiaan jatkavat nousuaan"

Autoilu on sietämättömän kallista ja se tuntuu jatkavan kallistumistaan. Verotuksellisesti se vaikuttaa olevan jonkinlainen lempilapsi, jonka niskassa ollaan, kun rahaa tarvitaan. Perusteena on tänä päivänä ympäristötekijät, mutta onhan tuo nyt puhtaasti taloudellisestikin kiinnostava kohde. Meillä Satakunnassa auto on täysin välttämätön. Meillä julkinen liikenne ei ole lähelläkään sitä tasoa, että esimerkiksi työmatkoja pystyisi sillä hoitamaan. Suurten kaupunkien sisällä tätä asiaa tuntuu olevan mahdotonta sisäistää. Ihmiset kuitenkin edelleen ajavat töiden perässä, jopa kasvavissa määrin. Omistusasunnot sitovat yhdelle paikkakunnalle, mielekäs työ vie muualle. Huolimatta autoilun suuresta verorasituksesta tienpitoon noita euroja ei ainakaan kerätä. Satakunta on siitä hyvä esimerkki. Tiestön rapautuminen on monessa paikassa varsin pitkällä. Jopa niin pitkällä, että on hyvät mahdollisuudet särkeä kulkuvälineensä. Parannuksia tulee, mutta ei riittävästi. Lisäksi parannukset ovat usein varsin kosmeettisia, joita sitten paikotaan uudelleen parin vuoden kuluttua. Ei ole pitkä aika siitä, kun ay-liike näytti sitä mainostamaansa joukkovoimaa. Joukkojen suuruudesta on tietysti monenlaisia tulkintoja, mutta onhan noita jäseniä. Pidetään työväestön puolta, niin kuin tietysti pitääkin, mutta en ole kuullut minkäänlaisia lausuntoja yksityisautoilusta. Yksityisautoilu liittyy kuitenkin olennaisesti työntekoon, ainakin kehä kolmosen ulkopuolella. Kustannusten suhteen käydään raskaasti työmiehen ja -naisen kukkarolla. Asian tiimoilta on kuitenkin hiljaista, vai onko yksityisautoilu liian porvarillinen harrastus? Olkoonkin, että mitkään palkkojen indeksikorotukset eivät riitä kattamaan työmatkoihin kuluvia euroja. Dieselautojen käyttövoimaveron poistosta on kansalaisaloite nimenkeräyksessä. Sunnuntaina nimiä oli listalla 113 tuhatta. 50 tuhannen raja, jotta asia menee eduskuntakäsittelyyn, on kirkkaasti ylitetty. Jos veikata pitää, niin tuo perusteensa menettänyt vero ei häviä mihinkään. Ei lypsävää lehmää niin vain tapeta. Joukkovoimaa on kuitenkin liikkeellä, eikö tätä voisi kirittää laajemminkin eri järjestöjen toimesta? Yllä mainitusta kansalaisaloitteesta on uutisoitu varsin näkyvästi ja se varmasti on yksi teema, joka näkyy myös tulevissa eduskuntavaaleissa. Satakuntalaisille ehdokkaille asian tulisi olla päivänselvä. Meidän maakuntamme ei kasva eikä kehity, jos autoilun kustannukset kaiken kaikkiaan jatkavat nousuaan. Meidän autoilumme ei ole ympäristöllisesti kestämätöntä, mutta välttämätöntä se on, koska julkisilla ei pääse edes kauppaan. Taksiuudistusten myötä maaseudun taksitkin alkavat olemaan muistoja menneiltä ajoilta. Kirjoittaja on entinen kuntapoliitikko, joka nykyään yrittää olla siedettävä ihminen.