Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Somepaasto on ohimenevä muotioikku, ja on ihan oikein, että kouluissa ei opeteta kaunokirjoitusta

Nyt pitää huolestua siitä, miten ihmisten keskittymiskyky heikkenee, unohtelu lisääntyy, päätä kivistää ja ulkonakin on harmaata. Syyllinen on jo löydetty. Mieli ei lepää, kun repaleisen työpäivän aikana ja jälkeen naaman eteen ilmestyy kännykkä. On muotia pitää esimerkiksi somepaastoja, joiden jälkeen paastoajat ovat valaistuneet ja löytäneet sisäisen rauhan. Näitä raportteja voimme lukea, kun jälleen kerran avaamme kännykän ja unelmoimme muutoksesta. Osa poistaa kännykästä sovelluksia, jotta kiusaus ei kasvaisi liian suureksi. Kyse on muoti-ilmiöstä. Ja kuten muoti aina, se menee ohi. Älykännykkä on ollut yksi ihmiskunnan historian nopeimmin omaksuttuja innovaatioita, kun tarkastellaan keksintöjen leviämisvauhtia. On selvää, että tällainen voittokulku herättää myös vastareaktioita. Vaikka osa aivotutkijoistakin on huolissaan miten nykymaailma kuormittaa ja muuttaa ihmisaivoja, suunta ei ole muuttumassa. Ihminen sopeutuu uuteen tilanteeseen, kuten aina ennenkin. Niin pitääkin tapahtua, muuten ei tapahdu kehitystä. Ihminen oppii. On luonnollista ajatella, miten asiat olivat ennen paremmin, mutta se ei pidä paikkaansa. Romantisoitu käsitys on harha, ja siihen uskovat unohtavat, kuinka paljon matkapuhelimet ovat helpottaneet ja parantaneet elämäämme. Muutos on ollut huikea, mutta jo niin normaali osa arkeamme, että emme osaa sitä kunnolla arvostaa. Ihmisten ajatteluun kuuluu hakea helppoja syyllisiä. Ratkaisu voi löytyä ongelmasta riippuen hiilihydraateista, maahanmuuttajista tai sosiaalisesta mediasta. Elämä on monimutkaisempaa. Säälin opettajia, jotka joutuvat kohtaamaan vanhempien kritiikin siitä, miksi lapset altistetaan ruutuajalle jo koulussa, miksi kaunokirjoitusta ei enää opeteta tai miksi läksyjä ei enää kirjata vihkoihin. Arvostan opetusta suuresti, sillä koulussa pitääkin harjoittaa niitä taitoja, jotka ovat jo vallalla yhteiskunnassa. Aikuiset peilaavat käsityksensä omiin kokemuksiinsa 1980-luvulta, mutta lapsemme kasvavat täysin erilaiseen ympäristöön kuin vanhempansa. On typerää itkeä kaunokirjoituksen perään, kun suurin osa tekstistä syntyy koneella tai pian jo puhumalla. Ei kannata teeskennellä, että internet ei ole olemassa. Seurasin ylpeänä ja hiukan myös kateellisena, kun 10-vuotias tyttäreni teki tietokoneella esitelmää, johon liittyi tekstiä, kuvaa ja ääntä. Tekeminen ei ollut helppoa, mutta hänelle luonnollista. Kateellinen olin siksi, että itse olen joutunut opettelemaan vastaavia taitoja työelämän vaatimusten vuoksi, mutta ymmärsin, että jään hyvin pian taidoissa toiseksi. Niin sen pitääkin mennä. Kirjoittaja on vastaava päätoimittaja. Älykännykkä on ollut yksi ihmiskunnan historian nopeimmin omaksuttuja innovaatioita, kun tarkastellaan keksintöjen leviämisvauhtia.