Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

"Setan vierailut rippikouluissa ovat olleet suosittuja ja vierailujen tarkoituksena ei ole ollut tehdä minkäänlaista homouteen käännyttämistä"

Viime aikoina on noussut keskusteluun rippikoulujen opetuksellinen sisältö. Hyvä niin, on tärkeää käydä avointa julkista keskustelua siitä, mitä rippileireillä nuorille opetetaan. Maanantaisessa kokouksessa Keski-Porin seurakuntaneuvostossa esitys Setan porttikiellosta leireille saavutti laajaa kannatusta neuvoston jäsenten keskuudessa. Rippikoulusuunnitelma tuleville vuosille palasi uudelleen valmisteltavaksi. Jo aiemmin tässä kuussa keskusteluun nousi äärikonservatiivisen Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistys SLEYn tuottama Kutsuvat sitä rakkaudeksi - opas, jota käytetään rippileireillä. Setan vierailut rippikouluissa ovat olleet suosittuja ja vierailujen tarkoituksena ei ole ollut tehdä minkäänlaista homouteen käännyttämistä, kuten joidenkin nettikommentoijien näkemyksestä on voinut ymmärtää. Seta on ollut leireillä puhumassa muun muassa moninaisuuden kohtaamisesta ja sen ymmärtämisestä. Aiheesta nettikeskusteluja seuranneena voi vain todeta, että tälle opetukselle todella on tarvetta. Itse aion neuvoston kokouksessa äänestää Setan vierailujen puolesta. Kuitenkin jos Setalle porttikielto asetetaan, niin tulen esittämään porttikieltoa myös kaikelle SLEY Media Oy:n tuottamalle materiaalille. SLEYn näkemykset esimerkiksi naispappeudesta ovat vastoin kirkon virallista linjaa, joten pidän selvänä ettei tämänkaltaista materiaalia voi rippikoululla käyttää. Oletan saavani laajan tuen esitykselle, sillä Setan porttikieltoa on perusteltu nimenomaan kirkon linjan vastaisilla linjauksilla. Kokonaisen kansalaisjärjestön epääminen toiminnasta on kohtuutonta. Etenkin kun asiat, joista Seta rippileireillä on puhunut, ovat kirkon linjan mukaisia. Rippikouluissa halutaan nimenomaan kiinnittää huomiota ihmiseen yksilönä ja moninaisuuden huomioimiseen. Mikäli Seta saa jatkaa toimintaansa leireillä, niin olen valmis hyväksymään myös muunlaisen näkemyksen esittämisen ja keskustelun jossain määrin. Niin ei voi kuitenkaan toimia, että tietty näkemyksellinen suunta suljetaan leireiltä pois ja nuorille saarnataan kristillisestä opista vain yksi näkökanta. Meidän pitäisi luottaa fiksuun, hyvän koulutusjärjestelmän läpikäyneeseen nuorisoomme hieman nykyistä enemmän. Kyllä nuoret osaavat muodostaa oman näkemyksensä ihmisyyteen liittyvistä kysymyksistä, kunhan saavat riittävät ja vaaditut tiedot oman katsontakantansa kehittämiseen.