Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

GPS-järjestelmän sotkeminen on asiantuntijan mukaan helppoa – sitä on tehty muun muassa useissa sodissa

Satelliittipaikannukseen perustuva GPS-järjestelmä on altis häirinnälle heikon signaalinsa vuoksi. GPS-paikannus nousi esille, kun Yle uutisoi viime viikolla Suomen lennonvarmistuksen antaneen varoituksen Nato-johtoisen sotaharjoituksen aikana myös Suomen Lappiin ulottuneesta lentoliikenteen signaalihäirinnästä. Norjalaisviranomaiset arvioivat häirinnän tulleen Venäjän puolelta. Venäjä on kiistänyt osallisuutensa häirintään. GPS on asiantuntijan mukaan ominaisuuksiltaan järjestelmä, jonka toimintaa osaavan toimijan on helppo sotkea. –Sen häirintä on helppoa, koska GPS-signaali on heikko. Häirinnässä signaali peitetään voimakkaammalla signaalilla, kertoo Maanpuolustuskorkeakoulun sotilasprofessori (evp.) Mika Hyytiäinen . Alun perin sotilaskäyttöön kehitettyyn GPS-tekniikkaan puuttumista on käytetty turvallisuuspoliittisena välineenä aiemminkin. Hyytiäisen mukaan näin on toimittu muun muassa useissa sodissa, kuten Syyrian sodassa. –Valmius siihen on jokaisella teknisellä armeijalla. Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) uskoi pääministerin haastattelutunnilla Ylellä sunnuntaina, että viime viikon häirintä oli tarkoituksellista ja se saattoi olla lähtöisin Venäjältä. Sipilän mukaan kyse ei ollut vähäpätöisestä asiasta, koska siviili-ilmailun turvallisuus vaarantui, vaikka lennonvarmistus ei ole riippuvainen vain yhdestä järjestelmästä. Hyytiäisen mukaan häirintä ei yksinään aiheuttanut kovin merkittävää uhkaa lentoturvallisuudelle. Hän toteaa kuitenkin, että häirintä oli muistutus siitä, että asejärjestelmien käyttöön voidaan vaikuttaa, ja siviililiikenne on siinä sijaiskärsijä. Hyytiäinen muistuttaa , että lento- ja meriliikenteessä paikantaminen ja suunnistaminen perustuvat useaan rinnakkaiseen järjestelmään, joista yhdysvaltalainen GPS on vain yksi. Se on samantyyppinen järjestelmä kuin eurooppalainen Galileo ja venäläinen Glonass. –Lentokoneet eivät eksy eivätkä putoa taivaalta vielä GPS-häirinnän takia. Lennonjohto näkee koneet tutkassa, oli niiden GPS-paikannus toiminnassa tai ei. Samanlainen tilanne on meriliikenteessä. Siinäkään mikään ei ole yhden kortin varassa. Hyytiäinen ei järjestelmien rinnakkaiskäytön vuoksi näe liikenteen automaatiossa isoja uhkakuvia. Onko olemassa riski, että jokin ulkopuolinen taho tulevaisuudessa ohjaisi esimerkiksi öljytankkereita törmäyskurssille Itämerellä Suomen edustalla ja kapeissa Tanskan salmissa? –Automaattiohjauksella kulkevat alukset voivat olla jopa turvallisempia kuin ihmisen ajamat laivat. Melkein kaikissa meriliikenteen vahingoissa syynä on ollut inhimillinen virhe. Kun meriliikennettä automatisoidaan, siihen rakennetaan monitahoinen varmistus. Lisäksi liikenteen ohjauskeskuksissa on jatkossakin ihmisiä, jotka voivat tarvittaessa tehdä päätöksiä. Vaikka lentoturvallisuus ei Hyytiäisen mielestä viime viikon häirinnästä merkittävästi vaarantunut, hän ei halua vähätellä asiaa. –Se oli huonoa käytöstä, jolla ehkä haluttiin katsoa, millaisia vaikutuksia sillä on. Samalla haluttiin osoittaa, että tällainen on mahdollista. Yle uutisoi viime viikolla Suomen lennonvarmistuksen antaneen varoituksen Lappiin ulottuneesta GPS-häirinnästä. Varoitus kattoi Suomessa Rovaniemen pohjoispuoleisen alueen Norjan rajalle ja Kittilästä Venäjän rajalle ulottuvan alueen. Mahdollinen häirintä ajoittui Naton-sotaharjoituksen aikaan. Pääministeri Juha Sipilä kommentoi pääministerin haastattelutunnilla Ylellä sunnuntaina, että härinnän taustalla saattoi olla Venäjä. Sipilän mukaan häirinnällä osoitettiin kykyä käyttää nykyaikaisen hybridisodankäynnin keinoja. Venäjä on kiistänyt syyllistyneensä häirintään.