Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Crown-sarjasta tuttu Claire Foy hyppäsi gootinmustiin saappaisiin ja rakastui talviseen Skandinaviaan: "Maailman kaunein kaupunki!"

Pienikokoinen, siro nainen istuu Tukholman Grand Hôtelin sviitissä näpräämässä kännykkäänsä. Claire Foy on naulinnut intensiiviset silmänsä puhelimen näyttöön samalla, kun hänen paljaat varpaansa hipelöivät matolla makaavia design-korkokenkiä. Hetkisen minusta tuntuu, kuin olisin tunkeutunut hänen yksityiselle alueelleen. Mutta ei hätää: helposti kyllästyvät Hollywood-tähdet pitävät usein haastattelutauoilla yhteyttä ulkomaailmaan. Brittinäyttelijä nostaa katseensa ylös ja väläyttää häikäisevän hymyn, kun elokuvayhtiön pr-sihteeri vihdoin esittelee minut. Kolmas nainen hakkerin roolissa Stockportissa, Manchesterissä syntynyt Foy, 34, teki kansainvälisen läpimurtonsa Netflixin huippusuositussa tv-sarjassa The Crown , jonka kahdella ensimmäisellä tuotantokaudella hän esitti Elisabet II :sta, Britannian nykyistä kuningatarta. Foy palkittiin roolisuorituksestaan Kultaisella maapallolla. Pari vuotta aiemmin hän oli niittänyt kiitosta Anne Boleynin roolistaan historiallisessa sarjassa Susipalatsi . The Crownin jälkeen Foy on näytellyt mieleltään järkkynyttä naista Stephen Soderberghin Unsanessa ja Nasa-astronautti Neil Armstrongin väkevätahtoista Janet -vaimoa Damien Chazellen avaruusdraamassa Ensimmäisenä kuussa . 9. marraskuuta alkaen Claire Foy nähdään Suomen valkokankaalla jo kolmantena näyttelijänä naishakkeri Lisbeth Salanderin roolissa Noomi Rapacen ja Rooney Maran jälkeen. Kirjafilmatisointi Se mikä ei tapa perustuu edesmenneen Stieg Larssonin huippusuositun Millennium-trilogian hahmoihin. Ei tarvetta sukeltaa synkkyyteen Ennakkoluulottomana ja haasteita pelkäämättömänä näyttelijänä Foy ei kavahtanut hypätä Salanderin goottimustiin saappaisiin. –Uusi elokuvamme poikkeaa aiemmista versioista, koska luonnollisesti jonkin verran aikaa on kulunut Millennium-trilogian tapahtumien jälkeen. Vaikka Lisbeth kamppailee edelleen menneisyytensä demonien kanssa, Se mikä ei tapa kertoo enemmänkin Lisbethin suhteesta siskoonsa Camillaan. –Minulla ei ollut näyttelijänä tarvetta sukeltaa yhtä synkkiin syövereihin, vaikka Lisbethin hahmossa tuota syvää kaikupohjaa kyllä riittäisikin. Noomi Rapace oli Lisbethin ensimmäisessä tulkinnassa niin vakuuttava ja vaikuttava, että uskoin hänen roolihahmoonsa ensimmäisestä sekunnista viimeiseen, Foy sanoo. Katsoitko aiemmat tulkinnat ennen elokuvasi kuvauksia? –Olen nähnyt ne jo aiemmin. En halunnut käyttää niitä oman Lisbeth-tulkintani valmistelussa, se olisi tuntunut minusta hieman oudolta. Molemmat naisnäyttelijät ovat toki tehneet Lisbethin roolissa upeaa työtä ennen minua. Ruotsi on elokuvan toinen päähenkilö Elokuvassa hän joutuu tositoimiin heti alkumetreiltä saakka. Fede Alvarezin soljuvasti ohjaama elokuva sisältää paljon toimintaa ja fyysistä väkivaltaa, jotka edellyttivät myös pääosan esittäjältä hyvää fyysistä kuntoa. Miten Foy valmistautui rankkaan rooliin? Oliko esimerkiksi skandinaavisesti sointuva aksentti hänen oma ideansa? –Ehdottomasti. En olisi voinut tehdä Lisbeth-tulkintaani puhumatta englantia skandiaksentilla. Kerroin mielipiteeni tästä myös ohjaajalle ja tuottajille. Ennen kuvauksia koin hieman vastahakoisuutta murteen suhteen, mutta päätin pitää pääni. Lisbethin murre on tärkeä osa hänen persoonaansa ja koko elokuvamme arktista olemusta. Talvinen Ruotsihan on kuin elokuvamme toinen päähenkilö, Lisbethin ja Mikael Blomkvistin ohella. Millaista oli kuvata elokuvaa Ruotsissa, jonne kirjojenkin tapahtumat sijoittuvat? –Talvinen Tukholma on niin henkeäsalpaavan upea paikka, ettei sitä tarvitse onneksi lavastaa erikseen mitenkään. Mielestäni Tukholma on ehdottomasti yksi maailman kauneimpia kaupunkeja. Kuntokuuri tuntui rääkiltä 162-senttinen naistähti kertoo tähdentäneensä elokuvantekijöille, ettei hänen Lisbethinsä voi olla mikään huippuvahva tyyppi. Hän ei uskonut Lisbethin pärjäävän tappelussa 180-senttistä miestä vastaan. –Kirjoissakin löytyy esimerkkejä siitä, miten Lisbeth joutuu käyttämään älliään tiukan paikan tullen. Halusimme näyttää, ettei Lisbeth voisi selvitä hengissä väkivaltaisista hyökkäyksistä muutoin kuin eloonjääntikykynsä ja -halunsa ansiosta. Ainoastaan Lisbethin oveluus ja nopeus pelastavat hänet, eikä hän kaihda kynsiä hyökkääjältään silmiä päästä tai purra tätä joka puolelta pysyäkseen hengissä. –Tätä juuri ihailen Lisbethissä niin paljon: Hän ei koskaan anna periksi, vaikka joutuisi hengenvaaralliseen ja täysin mahdottomalta tuntuvaan tilanteeseen, josta ei voi teoriassa mitenkään säilyä hengissä, Claire Foy kuvailee. Lisbethin nahkoihin meneminen vaati omistautumista fyysiseen kuntorääkkiin. –Rooli edellytti minua vahvistamaan kehoani. Muutoin en olisi jaksanut tehdä 45 ottoa peräkkäin tai tehdä kaikkea sitä, mitä Fede vaati minulta, kuten hyppäämistä, juoksemista, tappelemista tai vyörymistä alas mäkiä pitkin. Huristelin myös Ducati-moottoripyörällä ja Lamborghinilla ympäri Tukholmaa. Käsikirjoituksen aiemmassa versiossa oli eräs potkunyrkkeilykohtaus, joka valitettavasti leikattiin pois ja se harmitti minua suuresti. Foy tunnustaa auliisti, ettei hän ole mikään himokuntoilija. Nyrkkeilytreeni ja painojen nostaminen roolia varten oli hänelle uutta. –Rankka kuntoilu saa minut ainoastaan punaiseksi ja voimaan tosi pahoin. Jo viikon sisällä aloin kuitenkin nähdä ja tuntea selvän eron fysiikassani. Ainoa ongelma on, että heti kun kuntoilun lopettaa, hyöty ja kunto alkavat varista pois, Foy harmittelee. Lapsuuden traumat palaavat ryminällä Emme ole nähneet Lisbeth Salanderia valkokankaalla seitsemään vuoteen sitten David Fincherin ohjaaman filmatisoinnin The Girl with the Dragon Tattoo . Onko Lisbethin paluu nyt metoo-kampanjan jälkeen täydellinen sattuma? –Kyllä, se on silkka sattuma. En halua lähteä vertailemaan fiktiivistä elokuvaa metoo-kampanjaan, joka on ollut iso ja merkittävä työvoitto meille naisille. En halua koskaan mainostaa mitään kaupallista tuotetta noin tärkeän asian varjolla. Itse en näe uusinta Lisbeth Salander -elokuvaamme esimerkkinä siitä, miten se voimaannuttaa naisia. Ohjaaja Fede Alvarez halusi keskittyä tarinassa kahden Salander-sisaruksen (Foy ja Sylvia Hoeks ) väliseen siteeseen ja heidän menneisyyteensä. Lisbeth saa huomata, että hän voi yrittää paeta menneisyyttä, mutta ennen pitkää se etsii hänet käsiinsä ja puraisee kipeästi. –Lisbeth on itse tehnyt itsestään luoksepääsemättömän erakon, koska hän ei juurikaan kommunikoi ulkomaailman kanssa. Jopa rakkaus voi saada hänet luomaan uuden muurin ympärilleen. Foyn mukaan Lisbeth Salander on kuin feenikslintu, joka nousee tuhkastaan. Hänen tapauksessaan henkiin herääminen on tosin psykologisesti pahasti puutteellinen. –Hänen henkiseen suojamuuriinsa ilmestyy jossain vaiheessa pahoja säröjä, ja kun ne paukahtavat rikki, lapsuuden traumaattiset muistot palaavat kertaheitolla. Se mikä ei tapa pyörii Lisbethin lapsuuden traumojen ympärillä. Jos Lisbeth olisi mies, en usko että te toimittajat kysyisitte, onko hän voimaannuttava. Lisbeth on syvästi inhimillinen siinä missä miehetkin, Foy tähdentää. Oppia huippuohjaajilta Claire Foy on lyhyessä ajassa työskennellyt Hollywoodin arvostetuimpiin kuuluvien ohjaajiin kanssa. Auttavatko huippuohjaajat häntä entisestään kehittymään näyttelijänä? –Arvostan suuresti ystävyyttäni niiden ohjaajien kanssa, joiden kanssa olen työskennellyt. Damien Chazelle , joka ohjasi minua elokuvassa Ensimmäisenä kuussa , on todellinen nero. Hän todella kunnioittaa näyttelijöitä ja antaa heille paljon tilaa, aikaa ja palautetta. –Oli kunnia oppia uutta työskentelemällä hänen kanssaan ja katselemalla hänen työskentelyään. Nautin myös siitä, kun sain kuunnella Damienin antavan pr-haastatteluja, joissa hän kertoo tavastaan työskennellä ja tehdä elokuviaan. Näyttelijä Syntynyt 16. huhtikuuta 1984 Stockportissa, Suur-Manchesterissa, Englannissa. Asuu Lontoossa perheensä kanssa. Työskennellyt sekä televisiossa että valkokankaalla. Teki tv-debyyttinsä jo opiskellessaan Oxford School of Dramassa. Sen jälkeen siirtyi teatteriin ja näytteli Royal National Theatressa, Lontoossa. Tunnetaan parhaiten Elisabet II:n roolista Netflixin palkitussa tv-sarjassa The Crown, jossa hän esitti pääroolia kahdella ensimmäisellä tuotantokaudella. Nähtiin Neil Armstrongin (Ryan Gosling) vaimona Damien Chazellen elokuvassa Ensimmäisenä kuussa, joka pyörii parhaillaan Suomen elokuvateattereissa. Lisbeth Salander Fiktiivinen henkilö, joka esiintyi ruotsalaisen kirjailijan Stieg Larssonin bestseller-trilogiassa. Millennium-trilogian osat olivat Miehet jotka vihaavat naisia (2005), Tyttö joka leikki tulella (2006) ja Pilvilinna joka romahti (2007). Kirjailija David Lagercrantz kirjoitti romaanisarjaan Larssonin kuoleman jälkeen kaksi jatko-osaa Se mikä ei tapa (2015) ja Tyttö joka etsi varjoaan (2017). Trilogiasta tehdyissä kolmessa ruotsalaisfilmissä (2009) Salanderia näytteli Noomi Rapace. Hollywood-versiossa (2011) roolissa oli Rooney Mara. Claire Foyn tähdittämä uusin Millennium-elokuva Se mikä ei tapa saa Suomen ensi-iltansa 9. marraskuuta. ”En halua lähteä vertailemaan fiktiivistä elokuvaa metoo-kampanjaan, joka on ollut iso ja merkittävä työvoitto meille naisille. En halua koskaan mainostaa mitään kaupallista tuotetta noin tärkeän asian varjolla. Itse en näe uusinta Lisbeth Salander -elokuvaamme esimerkkinä siitä, miten se voimaannuttaa naisia.”