Pääaiheet 100 tuoreinta Verokone Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Teiden talvihoito paranee lähes kolmanneksella autoilijoista – Turvallisuus paranee, kun rekkojen ajo-oloja parannetaan

Maanteiden talvikunnossapito kohenee lähes kolmanneksella tienkäyttäjistä, Liikennevirasto kertoo. Tienhoito parantuu ensi vuoden alusta alkaen yhteensä 11–12 000 kilometrillä, mikä vastaa noin 15 prosenttia Suomen maanteistä. Kyseiset tiet ovat pääosin vilkkaammin liikennöityjä, joilla ajetaan yli 30 prosenttia kaikesta liikenteestä. –Tieosuudet on valittu liikennemäärien perusteella, ja lisäksi on painotettu raskaan liikenteen osuutta tienkäyttäjistä, Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman sanoo Lännen Medialle. Raskaan liikenteen ajo-olosuhteita parantamalla pystytään Liikenneviraston mukaan vähentämään onnettomuuksia ja rekkojen ulosajoja. –Se parantaa tietysti myös tavallisten autoilijoiden turvallisuutta, Wihlman sanoo. Talvikunnossapitoa kohennetaan myös täsmähoidolla, mikä tarkoittaa tiettyjen tieosuuksien korotettua hoitoa ruuhkien aikana. Täsmähoitoa voidaan käyttää esimerkiksi laskettelukeskusten sesonkipäivinä tai suurien yleisötapahtumien aikaan. Laatuerot vähenevät Palvelutasoa parannetaan korottamalla teiden hoitoluokkia. Ne määräävät, minkälaista laatutasoa kullakin tiellä on ylläpidettävä. Käytännössä taso määrää esimerkiksi sen, pidetäänkö tie suolattuna läpi talven ja kuinka usein tie aurataan. Jatkossa aiempaa vähempi liikennemäärä riittää korkeamman luokituksen eli paremman hoitotason saamiseen. –Hoitoluokkien määrää vähennetään niin, että poistuvat luokat korotetaan ylemmän tason hoitoluokkiin, Liikkenneviraston Wihlman kertoo. Tienkäyttäjiltä saadussa palautteessa on toistunut Wihlmanin mukaan viesti siitä, että teiden kunto vaihtelee eri osuuksilla. Hoitoluokkien muutoksella laatuerot vähenevät, Wihlman sanoo. Tienhoidon parantamiseen on käytössä 15 miljoonan euron lisärahoitus, jonka hallitus osoitti syksyn budjettiriihessä.