Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Keitä raskaan liikenteen ajoreittikokeilun torpedoiminen palvelee? – Näyttää siltä, että joku tai jotkut tahot seisovat rautasaappaalla jarruttamassa kokeilun aloittamista

Tekniseen lautakuntaan on syntymässä ikiliikkuja. Tekninen lautakunta peri edelliseltä lautakunnalta Aittaluodon tehdasalueelle suuntautuvan raskaan liikenteen ajoreittiasian. Näyttää siltä, että seuraavakin tekninen lautakunta tulee pahimmassa tapauksessa perimään tämän saman asian nykyiseltä lautakunnalta. Lautakunta teki kokouksessaan (12.6.) päätöksen ”Honkaluodon reitin” puolen vuoden kokeilusta. Ennen kokousta lautakunta katsasti viidestä vaihtoehdosta neljä reittiä ajaen ne läpi. Lautakunnan päätöksen mukaan kokeilu tuli aloittaa mahdollisimman nopeasti. Vielä Honkaluodon reittikokeilua ei ole aloitettu. Teknisen lautakunnan kokouksissa käytyjen keskustelujen perusteella näyttää vahvasti siltä, että joku tai jotkut tahot seisovat rautasaappaalla jarruttamassa kokeilun aloittamista. Keitä kokeilun aloittamisen jarruttaminen tai kokonaan torpedoiminen palvelee? Jäljet taitavat tässäkin asiassa johtaa sinne kuuluisalle sylttytehtaalle. Ainoa totuus on se, että nyt on vasta päätetty puolivuotisesta Honkaluodon reitin kokeilusta raskaan liikenteen väylänä. Kannattaisikin muistaa, että vielä ei ole reittiä lopullisesti päätetty. Kokeilusta saatujen kokemuksien perusteella asia tulee aikanaan tekniseen lautakuntaan päätettäväksi ja silloin tehdään päätös, mitä reittiä ajetaan. Mitä nopeammin puolen vuoden kokeilu saadaan alulle ja päätökseen, niin sitä nopeammin lautakunta pääsee asiasta päättämään. Kannattaako siis kokeilun aloittamista minkään tahon yrittää pitkittää? Kun asia aikanaan tullaan päättämään teknisessä lautakunnassa, jää nähtäväksi, onko teknisen lautakunnan päätös halutunlainen, vai ottaako kaupunginhallitus otto-oikeudella asian päätettäväkseen ja tekee asiasta ”oikeanlaisen” päätöksen. Päätöksen, joka saattaa olla täysin erilainen kuin teknisen lautakunnan tekemä päätös, mutta joka on joillekin tahoille paremmin soveltuva ratkaisu. Voihan olla, että joillain tahoilla on vielä veettona ”kikka kolmonen” jota kukaan ei osaa tässä vaiheessa edes arvailla. Aika näyttää.