Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porin sataman hiililiikenteestä ympäristöeettisiä kysymyksiä

YK:n alaisen kansainvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n ilmastonmuutosraportti hätkähdytti. Raportin mukaan ihmisen aiheuttama lämpeneminen on vielä rajattavissa 1,5 asteeseen esiteollisesta ajasta, mutta se vaatii ennätyksellisen nopeita toimia. Lähes samaan aikaan ilmoitti Porin satamassa toimiva operaattori Oy M. Rauanheimo Ab kovan luokan investoinnista Tahkoluotoon. Satamaan asennetaan Tallinnan lähellä sijaitsevasta Muugan satamasta ostettu kokonainen kuivabulkin käsittelyyn sopiva terminaali kuljettimineen, vaunujen lämmitysasemineen sekä kääntölaitteineen. Terminaali mahdollistaa Siperiasta tulevan transitohiilen tehokkaan käsittelyn. Lyhyet lastausajat ovat kova kilpailuvaltti ja Porin sataman transitohiililiikenteen uskotaankin kasvavan jopa 3,5-4 miljoonaan tonniin vuodessa. Porin kautta kulkeva hiililiikenne suuntautuu Intiaan ja Kiinaan. Ei olekaan ihme, että Porin hiililiikenne on herättänyt ympäristöeettisiä kysymyksiä. Pohdinnassa on se, että toimiiko Porin Satama Oy eettisesti kestävällä pohjalla edesauttaessaan hiilen kauttakulkua kolmansiin maihin. Jos transitohiilen vientisatamana ei käytettäisi Poria, löytyisi sille välittömästi muita ottajia. Hiilivirrat löytäisivät joka tapauksessa reittinsä hiilivoimaa käyttäviin maihin. Porin Tahkoluodon satama kykenee omalta osaltaan tarjoamaan mahdollisimman ekologisen ratkaisun omalta logistiselta osaltaan. Syväsataman ansiosta hiili lähtee Porista eteenpäin mahdollisimman suurissa panamax ja cape size -luokan aluksissa. Porissa hiilen käsittelyyn on vuosikymmenten ammattitaito. Uuden terminaalin ansiosta hiili saadaan eteenpäin sataman omassa päässä mahdollisimman tehokkaasti. Satamassa eliminoidaan uuden terminaalin suljetuilla kuljetinjärjestelmissä hiilen pölyämistä ja leviämistä Itämereen. Sataman rataosuuksien sähköistys puolestaan poistaa dieselveturikaluston käytön junaliikenteessä. Porin satamassa on myös valttina myös LNG-kaasuterminaali ekologisempaan laivaliikenteeseen. Jos ja toivottavasti kun fosiilisten polttoaineiden käyttöä saadaan maailmanlaajuisesti vähennettyä, on Porin käytössä joka tapauksessa muiden tavaravirtojen kuljetuksiin. Porin satamassa on myös valttina myös LNG-kaasuterminaali ekologisempaan laivaliikenteeseen.