Pääaiheet 100 tuoreinta Verokone Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Romantiikka kukoisti juhlakiertueella

Romantiikan mestareita uruilla. Kalevi Kiviniemen 60-vuotisjuhlakiertue 26.10. Noormarkun kirkossa. Urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen Toccata: teema ja variaatioita soi aluksi liplatuksena ja levollisesti kansanlaulun melodian sävelin. Teema oli tuttu kansansävelmä Lampaan polska. Toivo Kuulan viulu-piano- ja orkesterisovituksen myötä kansansävelmä on jäänyt elämään. (Sävelmä tunnetaan Euroopassa La Folia -nimisenä.) Muunnelmissa oli vauhtia kiperän polskan tapaan. Ja sitten jysäys. Kiviniemen Improvisaatio Toivo Kuulan muistolle kajahtaa. Kuulija ei voinut olla yhdistämättä melodiaa säkeistöön: Nyt mua vierähän linnasta linnahan. Toki laulussa on luontoa kuvaava säkeistökin: Tuuli se taivutti koivun larvan. Jalkio-melodia sai parikseen nopeat kuviot sormioista ja satsi eteni romanttisen kauniina. Kansanlaulujen sanat ovat usein luontokuvausta ja sitten useimmiten kerrotaan rakkaudesta ja riiaamisesta. Tässä laulussa teksti on karua todellisuutta. Kuulan sovittamat kansanlaulut ovat tehneet hyvää kansanperinteen säilymiselle. Yleisö tunnisti melodian ja alkoi taputtaa, mikä on melko harvinaista kirkossa. Tässä konsertissa oli niin kannustava yleisö, että taiteilijan piti huomauttaa: musiikki ensin, sitten vasta suosionosoitukset. Sibelius sävelsi Ruotsin kuningasparin Suomen-vierailun kunniaksi Intradan uruille. Riitasointisessa teoksessa kuului Finlandian kaikuja. Riitelevät intervallit tulivat voidelluiksi lohdulla Sydämeni laulun huokuvissa henkäisyissä. Romantiikka kukoisti Aram Hatsaturjanin Spartacus-baletin Adagiossa. Musiikki on tuttu 1960-luvulta alkaen muun muassa TV-sarja Merilinjan tunnusmusiikkina. Franz Lisztin Konsertti -etydissä Des-duuri (siksi sen tunnistin) ja häämusiikkinakin paljon käytetyssä Widorin viidennen urkusinfonian Toccatassa Kiviniemen virtuositeetti näytti leijonan kyntensä. Erityisesti laulajien ja urkurien konserttien käsiohjelmissa törmää jatkuvasti siihen, että ohjelmassa lukee: Franz Liszt Konserttietydi. Jos kappale on mieluinen, niin kuulijan ei ole mitään mahdollisuutta kotona jälkeenpäin palata teokseen ja etsiä sitä, kun tarkempi tieto puuttuu. Näyttävä Gabriel Piérnen Preludi ja César Franckin Andantino As-duurissa toivat valoa urkumusiikkiin ja pimeään, sateiseen iltaan.