Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Porin keskustaan suunniteltu raskaan liikenteen ajokielto on suuri virhe

Kaikki yritystoiminta perustuu lakeihin, asetuksiin ja muihin määräyksiin. Näiden edellytysten mukaisesti yritykset työllistävät, maksavat veroja ja pitävät omalta osaltaan yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Asun Leppäkorvessa, josta ajan kaupungin keskustaan yrittämään, ja kyllä, tarvitsen autoa työssäni. Vähäraumantie katkaistiin päiväkodin rakennustöiden tieltä, kesti pari vuotta ennen kuin korvaava reitti oli valmis. Ajoin siis joka päivä tämän ajan noin kaksi kilometriä pitemmän matkan. Eihän tämä kierto ajassa ole pitkä aika, kolmisen minuuttia päivässä. Parissa vuodessa siitä kertyy kuitenkin kaksi työpäivää ja se lisäsi CO-päästöjä 90 kiloa. Tätä kiertämistä teki muutama tuhat muutakin autoa. Nyt ollaan tekemässä samaa, mutta todella paljon isomassa mittakaavassa, ja tämä haittaa huomattavasti enemmän yritystoimintaa. Nyt puuhataan koko keskusta-aluetta koskevaa raskaan liikenteen ajokieltoa. Rekka-autoja ollaan siis häätämässä ainakin Valtakadulta ja Hallituskadulta, eli ainoilta raskaan liikenteen toimivalta väyliltä Aittaluodon ja Konepajanrannan teollisuusalueille. Tässä ollaan tekemässä suurta virhettä, joka vaikuttaa alueen yritysten kustannuksiin ja toimintaedellytyksiin, sekä sitä kautta koko Porin hyvinvointiin. Asiasta on puhuttu vuosia, ja tärinämittaukset osoittavat, että tärinä ei aiheuta välitöntä haittaa. Ja onhan liikennettä jo merkittävästi rajoitettukin. Ennen kuin toimivat, ekologiset ja yritystoimintaa tukevat kunnolliset raskaan liikenteen väylät teollisuusalueilta valtateille ovat valmiina, niin on erittäin vaarallista muuttaa olemassa olevaa käytäntöä. Sillä vaarannetaan Porissa toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.