Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Tet-jakso on nuorelle tärkeä tietolähde tulevaisuutta varten – ja samalla harjoittelija opettaa vanhempiakin

Suomessa yläkoululaiset ovat päässeet tutustumaan työelämään jo 40 vuoden ajan. Lukuvuoden tet-jaksolla he saavat tuntuman siihen, mitä on arkinen työ alalla kuin alalla. Samalla oppilas löytää tet-jakson avulla itseään kiinnostavia aloja ja työtehtäviä sekä oppii työelämätaitoja aidossa ympäristössä. Tet-jakso on nuorille opinto-ohjaajan jälkeen toiseksi tärkein tietolähde, kun he miettivät tulevaisuuden opiskeluvalintojansa, selviää Taloudellisen tiedotustoimiston toteuttamasta tutkimuksesta. Tämä on hyvä tieto niille yrityksille, jotka säännöllisesti ottavat yläkoululaisia tet-jaksoille. Omasta alasta on osattu kertoa mielenkiintoisesti, ja oppilaan on annettu tehdä oikeita töitä, eikä vain arkistokaapin siivoushommia. Tutkimukseen vastanneiden 11 335 nuorten viesti on selvä myös niille yrityksille, jotka miettivät tet-oppilaan ottoa. Tulevaisuuden työntekijöitähän tässä perehdytetään työelämätaitoihin. Tutkimuksen mukaan ammattiin opiskelevilla nuorilla on selkeät tulevaisuuden suunnitelmat valmistumisensa jälkeen. 90 prosenttia aikoo hakea töitä ja 48 prosenttia suunnittelee hakevansa jatko-opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Lukiota pidetään paikkana, jonne suurin osa hakeutuu, kun ei tiedä tai osaa päättää, mitä tulevaisuudessa haluaisi tehdä. Näin ammatinvalintaan voi siirtää kolmella vuodella. Nyt on jo havaittu, että juuri nämä opiskelijat tarvitsisivat erityistä tukea ja ohjausta jo lukioaikana ja myös sen jälkeen. Muuten he ovat niitä, jotka ovat jo alle 30-vuotiaana syrjäytymisvaarassa. Tämän päivän nuoret ovat tietoisia siitä, että lukio ei ole ainoa reitti korkeakouluopintoihin. Ammatillista tutkintoa suorittavat arvostavat koulutusta ja ovat opinnoissaan kunnianhimoisia. Suurin osa heistä haluaa korkeakoulututkinnon. Tämän päivän nuoret ovat aktiivisia ja taitavia niin tietotekniikassa kuin muidenkin älyvälineiden käytössä. Tet-oppilaan tulo piristää koko työyhteisöä. Uusien taitojen oppimista tapahtuu myös toisin päin. Omasta alasta on osattu kertoa mielenkiintoisesti, ja oppilaan on annettu tehdä oikeita töitä eikä vain arkistokaapin siivoushommia.