Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Liikenne Porin satamaan kiihtyy – hiiltä tuodaan jatkossa jopa 180 junavaunullista päivässä

Porin satamassa lastataan Panamax-tyypin Jin Qin -laivaan suurta hiililastia. 88 000 tonnia vetävän aluksen ruuma täyttyy Venäjältä kauttakulkuliikenteenä Tahkoluodon satamaan tulleesta kivihiilestä. Suurten alusten vierailumäärä satamaan on kasvussa, sillä Poriin Siperiasta Vainikkalan kautta tulevan transitohiilen operoinnin keväällä itselleen saanut Oy M. Rauanheimo Ab aikoo kiihdyttää hiilentuontia jopa 180 junanvaunukuormaan vuorokaudessa, kun tällä hetkellä hiiltä tulee 120 vaunullista. –Operoimme Tahkoluodon kautta tällä hetkellä 2,5 miljoonan hiilitonnin vuosivauhtia, mutta ensi vuonna voimme rataosan sähköistyksen jälkeen käsitellä jopa 3,5-4 miljoonaa tonnia, kertoo Rauanheimon toimitusjohtaja Joakim Laxåback . Lastaukseen saadaan jo vuoden kuluttua kovat tehot, kun satamaan asennetaan Tallinnan lähellä sijaitsevasta Muugan satamasta ostettu kokonainen kuivabulkin käsittelyyn sopiva terminaali kuljettimineen, vaunujen lämmitysasemineen sekä kääntölaitteineen. Uusi terminaali on Suomessa ainutlaatuinen ja takaa Porin satamalle kovan luokan kilpailukykyä irtolastien käsittelyyn. Hiilet saadaan lastattua nopeasti, sillä tuote saadaan terminaalista laivaan pukkinosturin lisäksi koviin tehoihin kykenevällä kuljettimella. Oma apunsa on lämmityshalleista, joissa hiililastit saadaan lämmitettyä irtonaisiksi sähköllä ja kaasulla. Tällä torjutaan purkuongelmat, kun Siperian superpakkasissa jäätyneet kuormat ovat jässähtäneet kivikoviksi möykyiksi kuljetusvaunuihinsa. Niin ikään lastit saadaan kätevästi kuljetettua magneettien läpi, jolloin hiilen joukkoon mahdollisesti eksynyt metalliromu saadaan poistettua ja tuote puhtaana asiakkaalle. Puhtaana halutaan pitää myös sataman ympäristö. Yli neljän kilometrin pituiset kuljetinjärjestelmät ovat suurelta osin umpinaisia. Tämän lisäksi hiiltä kastellaan pölyämisen minimoimiseksi. Porista hiili kuljetetaan intialaisille ja kiinalaisille asiakkaille. Pieniä määriä metallurgista hiiltä viedään Raaheen. Porin Satama Oy:lle hiililiikenteen kova kasvu merkitsee todellista jättipottia Venatorin liikennemenetyksen ja Hacklinin konttireitin loppumisen jälkeen. "Kaappauksessa" on osansa maailmanpolitiikallakin, sillä Venäjä on alkanut poliittisista syistä vierastaa Baltian satamia kauttakulkupaikkoina. Satamassa ollaan toiveikkaita Rauanheimon mahdollisuuksista saada Tahkoluotoon muutakin uutta bulk-liikennettä. Kyseeseen voisivat tulla malmituotteet Venäjältä ja kotimaasta. Yhteistyö VR:n kanssa on hyvällä tolalla, ja tarjouksia venäläisille asiakkaille lähtee tasaiseen tahtiin. –Sisällä ovat nyt tarjoukset teräsharkkojen ja rautapellettien kuljetuksista, kertoo Joakim Laxåback –Uusi terminaali antaa valtavat mahdollisuudet kehittää muuta liiketoimintaa, kertoo Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Sari De Meulder . De Meulderin mukaan myös satamayhtiö panostaa bulk-liikenteen kehitykseen. –Radan sähköistys on valmis ensi kesänä. Satama investoi Tahkoluotoon myös kaksi purkuraidetta. Satama tekee Rauanheimon kanssa yhteistyötä myös huolto- ja kunnossapitotöissä. Operaattori itse työllistää hiilikuljetuksiin 10 työntekijää per vuoro. Oy M. Rauanheimo Ab kuuluu KWH-konserniin, joka valmistaa ja markkinoi hiomatarvikkeita ja muovituotteita sekä tarjoaa huolinta- ja logistiikka-alan palveluita. Se syntyi vuonna 1929 perustetun Oy Wiik & Höglund Ab:n ja 1930-luvun lopulla perustetun Oy Keppo Ab:n fuusioituessa vuonna 1984. Rauanheimo on viime vuosina voimakkaasti laajentanut toimintaansa Suomessa, muun muassa Helsinkiin, Hamina-Kotkaan, Tahkoluotoon ja Ouluun. Tahkoluodon liikenteen kasvulle yhtiö asettaa paljon toiveita. Rauanheimon liikevaihto on 110 miljoonaa euroa ja sillä on 120 vakituista työntekijää. Yhtiön erityinen kasvuala on kuivabulkin transitoliikenne Venäjältä, mutta se vastaa esimerkiksi Äänekoski-Vuosaaren selluliikenteestä.