Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Harjavallan markkinointi herätti valtuustossa ajatuksia – pitäisikö työhön hankkia ulkopuolista apua, ja joko myös jokea pitäisi hyödyntää

Kaupungin markkinointisuunnitelma synnytti paljon keskustelua Harjavallan valtuustossa maanantaina. Vaikka suunnitelmaa poikkeuksetta kehuttiin, löydettiin siitä myös kehitettävää. Keskustelun avasi SDP:n valtuutettu Maija Kuusisto-Länsineva , joka piti markkinointisuunnitelmaa perinteisenä, eikä Harjavalta siksi erotu muista vastaavan kokoisista paikkakunnista. Hän nostikin esille kaupungin brändin uudistamisen. Harjavallassa on hyvä meininki, mutta valtuutettu ei usko sen näkyvän ulkopuolisille. Hänen mielestään kaupunki tarvitsee apua siihen, miten löytää tapa esitellä Harjavaltaa myös muille. Vihreiden valtuutettu Henry Flinkman näki, että markkinointisuunnitelma antaa juuri mahdollisuuden brändin luomiseen. Ulkopuolisesta avusta, ja esimerkiksi konsultin palkkaamisesta valtuustossa keskusteltiin paljon. Perussuomalaisten valtuutettu Markus Mäkinen piti tärkeänä kaupungin asukkaiden kuulemista – hänen mukaansa on luotettava siihen, että paikallisilta saadaan tieto, mitä paikkakunnalle halutaan. Esimerkkinä hän mainitsi Kokemäenjoen yläjuoksun hyödyntämisen, pienvenesataman sekä nuorten kaipaaman kahvilan. Mäkinen piti tärkeänä myös sitä, että Harjavalta koetaan miellyttävänä, mutta edullisena paikkana asua. SDP-valtuutettu Pirjo-Riitta Tuomela piti ulkopuolista apua hyvänä ajatuksena, ja muistutti onnistuneesta brändityöstä muun muassa Porissa ja Merikarvialla. Samaa mietti SDP:n valtuutettu Iiris Paavisto . Se hieno, mitä Harjavallassa on, ei nouse suuren yleisön tietoisuuteen. Siksi markkinointityössä tulisi hyödyntää markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijaa. Maija Kuusisto-Länsineva totesi, että konsultin tehtävä olisi auttaa löytämään se, mikä Harjavallan kaupungissa on erityistä, mutta mitä paikalliset eivät itse huomaa. Jos jatkaa samoin kuin aiemmin, saa myös samoja lopputuloksia, hän mietti. Kokemäenjoen nosti keskustelussa ensimmäisenä esille kokoomusvaltuutettu Maaria Juvela . Hän muistutti, miten joen hyödyntämisestä on puhuttu pitkään, ja puhui muun muassa rantaelämän kehittämisestä. Esimerkkinä hän mainitsi tarvittaessa käyttöön otettavat terassit. Hän totesi myös, että karavaanarit on unohdettu Harjavallassa kokonaan. Juvela lisäksi kysyi, mitä jatkossa tehdään markkinointisuunnitelman eteenpäin viemiseksi. Kaupunginjohtaja Hannu Kuuselan mukaan se huomioidaan vuosittain toimintasuunnitelmassa. Hänen mukaansa ensi vuonna esille nostetaan todennäköisesti 150-vuotiasta Harjavaltaa. Kristillisdemokraattien valtuutettu Niina Hakala puolestaan näkee Hiittenharjun kehittämisen arvoisena paikkana. Hänen mielestään esimerkiksi valtatiellä 2 olevat mainokset pitäisi uusia. Vasemmistoliiton valtuutettu Kari Henttinen nosti esille laadukkaat peruspalvelut; jos esimerkiksi lukiokoulutus ja perusopetus olisivat maan kärkiluokkaa, ei paljon muuta tarvitsisi tehdä. Ihmiset panostavat lapsiinsa, hän totesi. Hän piti myös hatunnoston arvoisena sitä, miten kaupunki vastaa suurteollisuuden tarpeisiin. Puheenvuoroissa painotettiin myös paikallisen osaamisen hyödyntämisestä. Maaria Juvela muistutti paikallisesta yrittäjäyhdistyksestä, josta saattaa löytyä osaamista, jota voi hyödyntää. SDP:n valtuutettu Lassi Salomäki puolestaan nosti esille yhdistysten roolin. Esimerkiksi Honkalan tekonurmikenttä toteutui paikallisen jalkapalloseuran aloitteesta. "Se hieno, mitä Harjavallassa on, ei nouse suuren yleisön tietoisuuteen. Siksi markkinointityössä tulisi hyödyntää markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijaa."