Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lukijalta: Moni puolue älähti Porin talousarviosta – "Minä ymmärsin asian niin, että kaupunginjohtaja osoitti vahvaa huumorintajua haastamalla valtuutetut vaihteeksi itse miettimään säästökohteita"

Kun kaupunginjohtaja Luukkonen esitteli Porin ensi vuoden talousarvionsa, moni puolue älähti 10 miljoonan euron alijäämää. Minä ymmärsin asian niin, että kaupunginjohtaja osoitti vahvaa huumorintajua haastamalla valtuutetut vaihteeksi itse miettimään säästökohteita menonlisäysten sijaan. Alla muutamia ehdotuksia aihepiiriin liittyen. Porin koulujen ja päiväkotien kestävä ylläpito tulisi organisoida nopeasti. Tänä vuonna homerakennuksia korvataan 16 miljoonalla eurolla – ensi vuonna luvun voi kertoa kahdella. Homerakennusten saneerauksille ei näy loppua, jos nykyisiä toimintatapoja ei muuteta. Ehdotan perustettavaksi uuden työryhmän, jonka puheenjohtajaksi kutsutaan teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja Markku Tanttinen (sd.). Kuntalaiset luottavat laajasti hänen arvostelukykyynsä mitä tulee rakennusten kestävään ja kohtuuhintaiseen kunnossapitoon. Nykyisestä teknisestä huoltohenkilökunnasta kerätään tiimit, jotka tekevät työryhmän kanssa kerran vuodessa katselmuksen huollettaviin rakennuksiin. Jokaiselle rakennukselle laaditaan yksilöity huoltosuunnitelma. Valtuuston tehtäväksi jää varmistaa, että koulujen ja päiväkotien jatkuvaan huoltoon annetaan riittävät varat. Työryhmän perustaminen ei toisi Porille suoria säästöjä, mutta vaikuttaisi investointeihin pitkällä aikavälillä. Porin kaupunki hankkii ajoneuvoja noin 600 000 euron arvosta vuodessa. Rohkaisen katsomaan kaupunkikonsernin ajoneuvokantaa kokonaisuutena. Ajoneuvohankinnat tulisi kilpailuttaa keskitetysti Hankintatoimen kautta. Ajoneuvot kannattaisi hankkia ensisijaisesti leasing-ratkaisuna ja niiden huolto ulkoistaa. Käytössä olevia malleja ja merkkejä tulee arvioida kaupungin kannalta taloudellisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankkimalla edullisempia automalleja kaupunki voisi säästää vuositasolla 200 000–300 000 euroa. Pori hankkii polttoaineita vuositasolla reilun miljoonan euron arvosta. Jos vanhoihin ajoneuvoihin asennettaisiin muuntosarjat, jotka mahdollistavat etanolin käytön, säästö polttoainekuluissa voisi olla 10–20 prosenttia vuodessa. Euroina se tekee 100 000–200 000 euroa. Uudet ajoneuvot kannattaisi hankkia jo valmiiksi etanolikäyttöisinä tai sähköautoina. Tämä strateginen ja ympäristöystävällinen muutos tukisi hienosti myös Porin osallisuutta HINKU-hankkeessa. Säästöä ajoneuvo- ja polttoainekuluissa voisi syntyä enemmänkin, jos tytäryhtiöt sitoutetaan noudattamaan kaupungin yhteistä ajoneuvopolitiikkaa. Sähköisten laskujen lähetyskustannukset ovat edullisimmillaan noin 1/6 paperilaskujen hinnasta. Suosittelen Porille kartoitusta, jossa kerätään yhteen tiedot kaikkien toimialueiden, liikelaitosten ja tytäryhtiöiden laskutusmääristä ja siirrytään yhden laskutusoperaattorin käyttöön. Kilpailuttaminen tulisi hoitaa keskitetysti Hankintatoimen kautta. Hinnat per lähetetty lasku ovat edullisimmillaan noin 0,25 euroa/kappale. Säästöjä voi arvioida syntyvän konsernitasolla useampia satoja tuhansia euroja vuodessa nykyiseen paperilaskutukseen verrattuna. Valtuutettujen kannattaa lisäksi miettiä, onko Porilla sellaista omaisuutta, josta luopumalla voi hankkia tulorahoitusta? Nostaisin esiin ainakin Findan puhelinosakkeet ja yksittäiset keskustan alueen osakehuoneistot eri taloyhtiöissä. Ovatko nämä omistukset kaupungille strategisia? Edellä mainituilla, vähintään puolen miljoonan euron kustannussäätöillä olisi mahdollista kattaa pysyvästi Porin peruskoulu- ja lukio-opetuksen tuntikehyksen määrärahalisäys. Tämä lisäys ei edellytä veronkorotuksia.