Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Äkkikuoleman Kittilän lentokentällä aiheuttaneen koneturman tutkinta valmis – varoituksia ja tiedotusta vastaavan ehkäisemiseksi

Kittilän lentoasemalla 4. tammikuuta tapahtuneen ja saksalaisen 50-vuotiaan lentokapteenin surmanneen onnettomuuden tutkinta on valmistunut. Onnettomuudessa liikesuihkukoneen sisälle muodostunut ylipaine johti oven räjähdyksenomaiseen avautumiseen, kun koneen kapteeni avasi sen. Oven voima ja paine kaatoivat hänet selälleen. Lentäjä kuoli heti onnettomuuspaikalle. Turma tapahtui koneen lähtövalmistelujen yhteydessä. Myös oven vieressä ollut perämies kaatui paineaallon voimasta. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa nyt, että Israelin Ilmailuviranomainen valvoo, että Israel Aviation Industries -yhtiö päivittää Gulfstream G150-tyyppisen ja vastaavien ilma-alustyyppien toimintakäsikirjoja. Päivityksiin tulee lisätä varoitus ulosvirtausventtiilin aukiolon tarkistamisesta ennen oven sulkemista. Varoitukset päivityksissä tulee lisätä kohtiin, joissa mainitaan oven sulkemisen jouduttavan lämpenemistä tai jäähdytystä. Gulfstream G150-tyyppisen koneen kylmän sään toimintakäsikirjassa todetaan useasti, että liikesuihkukoneen lämpenemistä voidaan jouduttaa sulkemalla ovi. Kylmää säätä koskevassa täydentävässä tarkastuslistassa on maininta siitä, kuinka apuvoimalaitetta käytettäessä tulisi tarkastaa ulosvirtausventtiilin olevan täysin auki. Palokirves lensi viisi metriä Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös, että Euroopan lentoturvallisuusvirasto tiedottaa ilmaliikenneoperaattoreille, maahuolintayhtiöille sekä lentoasemien palo- ja pelastuspalvelun organisaatioille turvallisuusuhasta, joka saattaa aiheutua ilma-aluksen paineistumisesta maassa ja sen jälkeisestä oven räjähdyksenomaisesta avautumisesta. Tiedotteen pitää sisältää menetelmät, joilla turvallisuusuhkaa voidaan hallita sekä muistutuksen siitä, että kyseistä uhkaa koskeva koulutus tulee järjestää kaikille ilma-aluksia maassa käsitteleville henkilöille. Oven avautumisen voimaa onnettomuuskoneessa kuvastaa se, että koneen ohjaamon takaseinämään kiinnitettyinä olleet sammutin ja palokirves irtosivat kiinnikkeistään ja sinkoutuivat ulos noin viiden metrin etäisyydelle oviaukosta. Onnettomuustutkintakeskuksen johtamaan tutkintaan osallistui useiden eri maiden ja organisaatioiden edustajia.