Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Romantiikka ei liikuta junia Rauman radallakaan, käyttäjiä ja tukirahoitusta tarvitaan

Hallitustenvälisen ilmastotieteilijöiden tutkijayhteisön IPCC:n alkuviikolla julkistamien ilmastonmuutosennusteiden voisi odottaa avaavaan raiteita vähemmälle energiankulutukselle esimerkiksi matkustamisessa. Uusiutumattomia öljyvaroja törsäävästä ja merkittäviä päästöjä aiheuttavasta yksityisautoilusta pitäisi alkaa tinkiä ja siirtyä yhteiskuljetuksiin. Rauman johdolla on kehitelty maakunnallista yhteistyötä Rauma-Kokemäki -radan matkustajajunaliikenteen elvyttämiseksi. Toiveita on nostanut ajankohtainen liikenne- ja viestintäministeriön osto- ja velvoiteliikenteen alueellinen kokeiluhanke. Yhteiskunnan tuella kulkevien pilottikokeilun on määrä alkaa 2020. Hakuaika on parhaillaan. Ministeriö on ilmoittanut, että pilottihankkeen 1-3 kokeilualuetta valitaan marraskuun aikana. Nyt olisi kiire ja tarve lobata, jos satakuntalainen junaliikenteen elvytysidea halutaan todeksi. Lättähattujunien Rauman-Kokemäen radan liikenteen lakkauttamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi jo 30 vuotta. Vuotta 1988 ja sitä edeltäviä matkustajajunaliikenteen vuosikymmeniä muistellaan romanttisella kaiholla. Vanhojen muistelu ei kuitenkaan auta, sillä juna kulkee vain jos on matkustajia ja rahtia. Sama pätee linja-autoliikenteeseen. Raumallakin voi todeta useimmiten bussien kulkevan täynnä tyhjiä penkkejä. Rauman radan henkilöliikenteen elvytyksessä on viritetty idea junayhteydestä Tampereelle, joka poimisi matkustajia myös väliasemilta. Tämä kasvattaisi mahdollista asiakaskuntaa, sillä Rauman ja Peipohjan väli yksistään ei kanna liikennettä. Merkittävä osa ratajaksosta on metsää ja asutus on harvassa. Rauma-Tampere -henkilöjunayhteys palvelisi myös Porin junia, sillä ne voisivat ajaa nopeutetulla aikataululla Tampereelle. Ehtona kuitenkin on, että näille palveluille löytyy käyttäjiä, jotka kattavat kustannuksia. Ilman suoraa tukea verokassasta henkilöjunia Rauman radalle tuskin saadaan. Yhtälö ei ole helppo toteutettava, sillä ote yksityisauton ratista on tiukka. Jos ja kun valtatie 8:n modernisointi Turun ja Porin välillä nelikaistaiseksi joskus toteutuu, kilpailuasetelma ei muutu. Rauman seudulta lähdetään matkalle ennemmin omalla autolla kuin, että noustaisiin vaihtoja vaativiin julkisiin kulkuvälineisiin. Vanhojen muistelu ei kuitenkaan auta, sillä juna kulkee jos on matkustajia ja rahtia.