Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Mopoautot syntyivät tarpeesta, mutta lainsäätäjä epäonnistui ja kansalainen maksaa virheet

Mopoautot ovat olleet virhe. Väärää ratkaisua yritetään nyt korjata jälkikäteen ja syyttömät joutuvat maksumiehiksi. Samalla pitää muistaa, että mopoautoille on ollut luontainen tarve. Nuorten on pitänyt päästä liikkumaan kouluun ja harrastuksiin, eikä kaikkialla ole toimivaa joukkoliikennettä. Unohtaa ei sovi myöskään huviajelua ja nuorten tarvetta tavata toisiaan. Nämä perusteet mopoauton hankinnalle ovat yhtä päteviä kuin kaikki muutkin. On naiivia muistella, miten isovanhemmat koulumatkallaan tamppasivat kymmenen kilometrin ladun itse tehdyillä puusuksilla ja samalla hätistivät sauvoilla susia loitommalle. Jos vanhemmat nauttivat kasvaneen elintason hedelmistä, miksi kieltäisimme sen jälkikasvultamme? Mopoautojen tilalle kaavaillaan nyt kevytautoja (SK 10.10.). Suunta on oikea ja perusteltu, mutta tulee turhan myöhään. Kyseessä on klassinen esimerkki siitä, miten yhteiskunnan lait ja asetukset ovat pysyneet samoina, kun maailma ympärillä on muuttunut. Ensin on syntynyt tarve, johon markkinat ovat reagoineet tarjoamalla sääntöjen mukaista ratkaisua. Lainsäätäjän reagointi on ollut jälkijättöistä. Kansalaiset ja markkinat ovat toimineet oletusten mukaan, mutta viranomaiset eivät ole pysyneet vauhdissa mukana. Kaikille on ollut selvää, että ylihintaiset ja alilaatuiset mopoautot eivät ole pysyvä ratkaisu. Vertailu on ollut helppoa, kun uutta mopoautoa halvemmalla saa pienen henkilöauton, jonka laatu- ja varustelutaso on täysin toinen. Mopoautojen vakuutusmaksut ovat myös selvästi korkeammat kuin tavallisilla autoilla. Jos ja kun kevytautohanke etenee eduskunnassa, voivat 15-vuotiaat päästä ajamaan kevytautoja jo ensi vuonna. Tämä tarkoittaa nykyisten mopoautomarkkinoiden romahtamista. Uusien mopoautojen kauppa jäätyy paikoilleen jo nyt, sillä kukaan ei halua ottaa riskiä siitä, että noin 10 000 euron hankinnasta katoaa suuri osa arvosta yhdessä yössä. Ongelmaksi jää nykyinen mopoautokanta. Jonkinlainen markkina niille jää, mutta selvää on, että arvo putoaa. Rajusti. Tavallisen veronmaksajan osaksi jää kärsiä arvonpudotus. Minkäänlaiselle kompensaatiolle tai romutuspalkkiolle tuskin on perusteita. On naiivia muistella, miten isovanhemmat koulumatkallaan tamppasivat kymmenen kilometrin ladun itse tehdyillä puusuksilla.