Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lukijalta: Porin lentokentällä ei ole tulevaisuutta – "En kirjoita tätä katkeroituneena tai syyttääkseni ketään, vaan perin pojin kauhistuneena ja murheellisena"

Ilmastonmuutos on tosiasia. Ilmastonmuutos johtuu ihmisen toiminnasta. Niinpä toimintaa on pakko muuttaa. Pikaisesti, nopeasti, itse asiassa heti. Enää ei ole kysymys siitä, että päälle käyvät kauheudet tapahtuisivat satojen vuosien kuluessa hämärässä tulevaisuudessa, vaan hirvittävät muutokset uhkaavat elämäämme jo nyt ja todella vakavasti muutaman vuosikymmenen sisällä, yhden ihmiselämän aikana. Ennusteet synkkenevät sellaista tahtia, että vapaaehtoiset toimet tai markkinatalouteen perustuvat mekanismit eivät riitä. On turvauduttava yksilöiden ja yritysten toiminnan säätelemiseen pakkotoimin. Valitukset "turhasta" sääntelystä joutavat roskakoriin. Fossiilisten polttoaineiden myynti päättyy, yksityisautoilua saatetaan rajoittaa ja lentoliikennettä joudutaan supistamaan. Tanska esimerkiksi aikoo lopettaa bensan ja dieselin myynnin vuonna 2030 (pääministeri Lars Lokke Rasmussen 2.10.2018). Norja pyrkii luopumaan polttomoottoriautoista jo vuonna 2025 ja Saksa vuonna 2040. Porin lentokenttä on palvellut enimmäkseen kotimaista syöttöliikennettä ja muuta lähiliikennettä. Näillä lyhyillä lennoilla polttoaineen kulutus on suhteellisesti ottaen suurinta, koska nouseva kone kuluttaa huiman määrän polttoainetta. Sen vuoksi on todennäköistä, että kun lentoliikenteeseen puututaan, sekä merkittävä kustannuspaine että etenkin rajoitukset kohdistuvat ensinnä pieniin maakuntakenttiin. Samaan aikaan kaiken liikenteen kustannukset, sekä yksityiset että julkiset, tulevat kohoamaan perustavaa laatua olevien rakennemuutosten takia. Se tarkoittaa, että valtiolla on yhä vähemmän mahdollisuuksia rahoittaa maakuntakenttiä. Muun muassa näistä syistä Porin lentokentällä ei ole tulevaisuutta. Tämä on ollut jo nyt nähtävillä. Porin kentän reittiliikenne on toiminut vain tekohengityksen turvin eikä mikään viittaa parempaan, päinvastoin. Reilu kaupallinen kysyntä on liian vähäistä. Satakunnan kansalla ei ole varaa lentää. Miksi maksaisimme kentän ylläpidosta? Liike-elämä on vaikeroinut, että lentokenttä on aivan välttämätön, jos aiotaan saada Satakuntaan merkittävää uutta liiketoimintaa ja samalla pitää kiinni entisistä isoista yrityksistä. Porin kaupungin edustajat ovat myötäilleet tätä näkemystä. Muutamien johtajien mukavuus tai "tehokas" ajankäyttö ei kuitenkaan ole riittävä syy lentokentän ylläpitoon, kun toisessa vaakakupissa on koko elinympäristön tuhoutuminen. Kukaan ei ole niin tärkeä. Sitä paitsi rahaa tullaan tarvitsemaan Satakunnassakin muissa hankkeissa, joissa investoinnin hyötysuhde on paljon parempi. En kirjoita tätä katkeroituneena tai syyttääkseni ketään, vaan perin pojin kauhistuneena ja murheellisena. Olen nimittäin itse suorittanut lentolupakirjani Porin kentällä. Kauan sitten koetut ilmailuhetket olivat eräitä elämäni hienoimpia välähdyksiä. Samalla myönnän olevani yhtä syyllinen kuin koko ikäluokkani: me myrkytimme ympäristömme.