Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Millenium-lapsista tuli koekaniineja: Yo-kirjoitusten jälkipuheet ovat olleet vähintäänkin kiinnostavaa seurattavaa – "Katsotaan, kuinka abien käy"

Ihan sääliksi käy Millenium-lapsia. Mahtoi jo enemmistö heistä talsia peruskoulunsa huonossa sisäilmassa. Vuotavien kattojen jälkiä seinissä peiteltiin Porissakin lasten piirustuksilla, olipa lattialla soikkojakin vesien talteenotossa. Nyt se Kaarisillan pytinki on moukaroitu kumoon. Lisää kaatuu seiniä muuallakin uuden tieltä – kilvan digi-vimman kanssa. On se hienoa, kun lukiolaisemme eivät enää tarvitse kirjoja, joihin rääpystää muistijälkiä, vihkoja joihin treenata käsialaa – turha on tuputtaa lyijykyniäkään, sillä niitä ei tarvita. Yhä pienempää laitetta tuijottamalla pitää hallita yhä suurempia kokonaisuuksia yli oppiainerajojen. Yo-kirjoitusten jälkipuheet ovat olleet vähintäänkin kiinnostavaa seurattavaa. Matematiikan opettajat tuntuvat arpovan, onko mitään mieltä sähköistää ihan kaikkea. Syksyllä jotkut vielä tekivät ratkaisunsa ja hoitivat matematiikan perinteisesti. Jos se meni huonosti, et enää pääse korottamaan! Keväällä kaikki on sähköistä, eikä poikkeuksia sallita. Ylen abitreenit-sivustolla tutkintolautakunnan asiantuntijat kertovat haltioituneina, miten edistyksellisiä uudistuksia esimerkiksi vieraiden kielten yo-kokeissa käytettiin. Abit saivat punnita äänenpainoja, tulkita kuulemaansa yli oppiainerajojen ja huomata, etteivät osanneetkaan soveltaa ihan niin kuin komento kuului. Tutkintolautakunnan viesti englannin kielen kokeeseen liittyen oli, että ”katsotaan kuinka abien käy?” Kielioppia jos osasit niin 20 pistettä ei paljon paina 299 pisteen kokoelmassa. Kieltä pitää puhua ja eri aksentit ymmärtää! Isoissa lukioissa – ja jatkuvasti suuremmissa – kaksi vuotta vierähtää monelta opiskelijalta oikeaa vastaustekniikka opetellessa. Hyvä tietysti, jos jo yo-kirjoitusten tai niiden treenaamisen jälkeen oivaltaa, mitä vastauksilta vaaditaan. Kunnes seuraavalla kerralla vaaditaan ihan muuta. Voiko jokainen edes yrittää ylittää oppiainerajat oikein ja kysymysten laatijoiden haluamalla tavalla. Missä kulkee väärinymmärtämisen ja oikein tulkitsemisen raja ja kuka sen lopulta määrittää. Ylitä itsesi, kuuluu tsemppi. Onnea digi-matkalle koekaniinit! Seuraavaksi teitä heiluttavat pääsykoekokeilut. Kai ennustit oikein, mitä kursseja tarvitset?