Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Pori Sinfoniettalla espanjalais-ranskalainen onnistuminen Promenadisalissa

Musiikki Amor & Piazzolla. Erkki Lasonpalo, kapellimestari, Roger Chih-I Chiang, viulu. Pori Sinfonietta Promenadisalissa 4.10. Astor Piazzollan tango nuevo -tyyliä kuullaan maailman konserttisaleissa nykyisin siinä määrin, että voidaan sanoa aiemman muoti-ilmiön muuttuneen pysyväisilmiöksi. Klassisen musiikin soittajat tulkitsevat Piazzollaa omista lähtökohdistaan. Tällöin joukosta erottuvat positiivisesti ne muusikot, jotka pystyvät luovan mielikuvituksensa avulla pääsemään nuottien taakse säveltäjän hengen äärelle. Varsin usein käy kuitenkin niin, että kapeakatseinen nuottiuskollisuus puristaa musiikista pois sen ydinmehun. Roger Chih-I Chiangin viulistisessa osaamisessa oli paljon ihailtavaa hänen soittaessaan Piazzollan Buenos Airesin neljää vuodenaikaa . Jäin kuitenkin koko teoksen ajan odottamaan sitä solistista panosta, jolla viulisti olisi herättänyt musiikin lämmön ja sydämellisyyden tunteet. Pori Sinfonietta soitti letkeästi, ja esimerkiksi Béla Bánfalvin sellosoolot toivat musiikkiin kaivattua henkeä. Konsertin muita esityksiä voisi hyvin kuvailla termillä espanjalais-ranskalainen onnistuminen. Kuultiin kaksi teosta, joiden voi sanoa kertovan jotain olennaista noiden kahden maan luonteesta. Teokset olivat Manuel de Fallan balettimusiikki El amor brujo ja Francis Poulencin Sinfonietta . Konsertin alussa Erkki Lasonpalon johtama Pori Sinfonietta oli kuin kotonaan Fallan sointimaailman parissa. Rytmikkyys puhutteli, ja puupuhaltimien soolojen avulla teoksen sielu avautui kuulijan tarkasteltavaksi. Mainittakoon Laura Lammin oboesoolo Danza ritual del fuego -osassa. Määrätietoinen ote jatkui koko balettimusiikin ajan finaalin loppunousu mukaan lukien. Muistan kuulleeni Poulencin Sinfoniettan Promenadisalissa pari kertaa aiemminkin. Vaikutus on ollut positiivinen. Soittajat tiesivät nytkin tehtävänsä. Nopeissa osissa oli eloa, ja hitaassa osassa tällä kertaa jopa aiempaa enemmän herkistymistä.