Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Eläköön kapitalsmi, komunismi ja ilmaisunvapaus!

Kuvataide Kamppailu Nasan Tur 24.2.2019 saakka. Porin taidemuseon HALLI, SIIPI ja MEDIApiste, Eteläranta, Pori, avoinna ti–su 11–18, ke 11–20. Berliiniläisen Nasan Turin (s. 1974) näyttely jatkaa yhteiskunnallista kantaaottavuutta pohtivien näyttelyiden sarjaa Porin taidemuseossa. Kämmenessä lukee: Älä pelkää. Se kuulostaa tutulta, kuten moni muukin asia Nasan Turin taiteessa. Vuonna 2012 Berliinin Biennaalin tunnuslause oli Unohda pelko - Forget Fear. Biennaali yllytti taidetta tekoihin ja kokosi yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen luovuuden ilmiöitä. Minulle se oli kokemuksellinen käännekohta, poliittisen taiteen päivitys 2000-luvulle. Nasan Tur kierrättää kulttuurimme yhteiskuvastoa antiikin marmoriveistoksista cola-brändeihin. Tuttuus tuntuu myös teoksellisella tasolla. Hänen katalogeissaan esitellyille taideteoille löytyy kotimaisiakin vastineita. Tur on jättänyt teoksia kaupungille ohikulkijoiden löydettäviksi, hän on tehnyt kuperkeikkaperformansseja ja paketoinut julkisia veistoksia. Useissa töissä viljellään väärin kirjoitettuja yhteiskunnallisia näkemyksiä. Niiden viesti on kaksijakoinen. Teokset juhlistavat ilmaisunvapautta, riippumatta siitä, hallitseeko kielen täydellisesti. Toisaalta kirjoitusvirheet ilmentävät ideologioiden valuvikoja. Kaikissa piilee sorron mahdollisuus. Valokuvassa Nasan Tur spreijaa muuriin vallankumousjulistuksen, jälleen kirjoitusvirheen kera. Usko aatteellisiin totuuksiin horjuu entisestään, kun niitä tulkitaan mielivaltaisesti myös ruohonjuuritasolla. Näyttelyn haaste on melkoinen ja päivänpolttava monen nykytaiteilijan työskentelyssä. Miten kyseenalaistaa vallitsevaa maailmanjärjestystä ilman, että samalla hyväksikäyttää sen kaltoin kohtelemia osapuolia taiteessa? Videoissa Tur tuhlailee elämää tarkoituksettomaan kisailuun, kuten pallon pomputteluun tai hulavanteen pyörittelyyn. Magic -videolla hän esittää sarjan silmänkääntötemppuja käyttäen välineinä symbolisesti latautuneita esineitä. Taikurin käsissä Palestiinan lippu muuttuu Israeliksi, ja päinvastoin. Siivessä tunnelma väkevöityy. Hidastetuissa videokuvissa ihmiset kohottavat pistoolin ja ampuvat elämänsä ensimmäisen laukauksen. Katsoja samaistuu uteliaaseen kömpelyyteen, ilmeen kiristymiseen ja pamausta seuraavaan helpotukseen. Laukaus tärähtää sisäelimissä asti. First Shot kysyy, mikä saa turvautumaan väkivaltaan ja tarttumaan aseeseen. Vastaus jää ilmaan, kun katsoja kohtaa näyttelyn hämmentävän nimiteoksen. Kamppailu esittää joukon tilanteita, joissa saaliseläimistä on tullut saalistajia. Kauris puree kettua, kyyhkynen selättää haukan. Asetelmat kyseenalaistavat nykyisen vallanjaon. Teos väittää, että luonnonlakien yläpuolella vallitsee kuitenkin väkivallan vääjäämättömyys. Jos jänis saa vallan, sekin alkaa tappaa. Ihmisen näkökulmasta mikään ei muutu. Toislajisuus ja suhteemme muihin olentoihin ovat olleet ajankohtaisia aiheita taiteessa ja muilla elämänalueilla. Tässä teoksessa ihminen pidättää itsellään oikeuden eläinten hyväksikäyttöön. Tilassa kaikuvat laukaukset alleviivaavat asian. Nasan Turin näyttely on kyynisyydessään armoton. Ihminen tappaa eläimiä, naapurikansoja, toimittajia, pakolaisia. Siedämme tätä kaikkea, sillä mitä muuta vallankumouksesta seuraisi, kuin lisää tappamista.