Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Jouluhimmeli Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Yamaha-flyygeli otettiin energisesti käyttöön Länsi-Porin kirkossa

Musiikki Pianomusiikin juhlaa. Risto Lauriala, piano 30.9. Länsi-Porin kirkko. Pianotaiteilija Risto Lauriala vasaroi jykeviä bassoääniä Ferruccio Busonin sovittamassa Johann Sebastian Bachin koraalipreludissa (alun perin uruille) Nun komm der Heiden Heiland (Saavu Vapahtaja). Oikean käden sävelet loihtivat esiin virvoittavaa pianismia. Toisen preludin Freuet euch alle Christen vieläkin tutumpi melodia nosti tunteet pinnalle, vaikka rinnalla kulki säkenöivän vauhdikas juoksutus. Alkamassa on ensimmäinen kokonainen pianokonsertti Länsi-Porin kirkkoon tänä vuonna hankitulla Yamaha-flyygelillä. Piano soi kamarimusiikillisen täyteläisesti viiston kirkon katon voimistamana. Aavistus lisäkaikua ei olisi haitaksi. Voimakkaat sävelet bassopuolelta soivat hiukan metallisesti, muuten musiikkinautinto on taattu. Toisaalta pidempi kaiku verottaisi sointia, mikä nyt oli kristallinkirkas Risto Laurialan teknisen briljantissa soitossa. Tämä tuli esiin taiteilijan heittäytyessä Franz Lisztin sovittamaan isä-Bachin Fantasiaan ja fuugaan g-molli ja Franz Schubertin kolmeen lauluun. Fantasia alaspäin etenevissä toistuvissa juoksutuksissa päättyi komeisiin sointuihin. Fuugan svengi pelitti. Rakastettu teema vaikutti välillä kulmikkaalta. Enemmistö yleisöstä istui pianon koskettimiston puolella. Jos konserttia olisi mainostettu Kuutamosonaatilla , olisi todennäköisesti väkeä riittänyt runsaammin flyygelin mutkan puolellekin. Beethovenin Kuutamosonaatin ensi osa virtasi kohtalokkaasti. Toisessa osassa wieniläisklassinen sirous puhkesi kukkaan. Finaaliin Lauriala lähti ilon kautta. Ennen loppuadagiota kiihtymys (agitato) voimistui äärimmilleen. Alkuperäiseen tempoon paluu kruunasi osan sankarillisuuden. Schubertin lauluissa Laurialan taituruus soittaa yhtä aikaa sekä laulun melodiaa että Lisztin sovittamaa vuolasta pianosatsia loisti. Ohjelman laadinnassa oli otettu huomioon sekä konserttipaikka kirkko (Bachin urkumusiikki) että flyygelin vihkiminen konserttikäyttöön. Chopinin Balladissa g-molli op. 23 Lauriala otti soittimesta kaikki tehot irti. Ylimääräisinä esitetyt e-, As- ja Es-Preludit (nrot 14, 17 ja 19) balladin jälkeen esittelivät Yamahan laajan sointivärikirjon ja olivat suvantona ennen jämäkkää Scherzoa nro 3 .