Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Some lähentää fanin ja urheilijan

Sosiaalinen media tarjoaa faneille paljon materiaalia ja mahdollisuuksia fanittamiseen. Se tuo urheilijat lähemmäs faneja, koska he voivat seurata urheilijoita eri sosiaalisen median kanavissa ja päästä siten kurkistamaan "kulissien taakse" urheilijoiden elämässä. –Todellisuudessa useimpien urheilijoiden some-sisällöt ovat kuitenkin tarkkaan harkittuja ja toistavat usein samaa kaavaa olematta kovinkaan henkilökohtaisia tai kantaaottavia – eikä fanin ja urheilijan välille synny kahdensuuntaista vuorovaikutusta, sanoo mediaurheilun tutkija Riikka Turtiainen . Yksi fanittamisen osa-alue on fanien oma sisällöntuotanto, johon kuuluu esimerkiksi memeettinen kommunikaatio (meemit). Sosiaalisessa mediassa esiin pääsevät myös sellaiset lajit ja urheilijat, jotka eivät saa näkyvyyttä valtamediassa. –Facebook Liven ja muiden livestriimauspalveluiden kautta on mahdollista päästä seuraamaan urheilua, jota ei televisiosta näe, esimerkiksi naisten rugbya ja jalkapalloa. Turtiainen toimii Porin yliopistokeskuksessa digitaalisen kulttuurin yliopistonlehtorina. Turtiainen tutustui fanikulttuuriin lähemmin tehdessään väitöskirjaa, jossa hän tutki mediaurheilun muutosta urheilun seuraajien näkökulmasta. Turtiainen uskoo , että tulevaisuudessa faneja pyritään osallistamaan sosiaalisessa mediassa entistä enemmän. Twiittaaminen urheilulähetysten aikana on ollut arkipäivää jo pitkään. Kesän miesten jalkapallon MM-kisojen aikana faneja pyydettiin tekemään Snapchat-sisältöjä, joista FOX Sports tuotti koostamalla virallisia Snapchat-lähetyksiään päivittäin. Tutkijan mielestä yksi hyvä lajiesimerkki on CrossFit. Se houkuttelee kaikkia lajia harrastavia tasosta riippumatta osallistumaan CrossFit Openiin (eli CrossFit Games -kisoihin tähtääviin karsintoihin) itse kuvattujen suoritusvideoiden kautta. Ihmisillä on mahdollisuus osallistua samoihin karsintoihin fanittamiensa, maailman parhaiden urheilijoiden kanssa. Kaikki CrossFit Openiin liittyvä pelillistetty sisältö löytyy Facebookista, jossa myös julkaistaan "tavisten" edesottamuksia tähtiurheilijoiden suoritusten ohella. –Tämän voi nähdä myös yhtenä uudenlaisena faniuttamisen tapana. Varmasti jatkossa mediavälitteistä urheilunseuraamiskokemusta monipuolistetaan entisestään, Turtiainen uskoo.