Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Raatihuoneella kuultiin kaksi kamarimusiikin helmeä: Jimmy Chiang osoitti rautaisen ammattitaitonsa finaalin pianistisissa virtuoosihaasteissa

Musiikki Mestarien seurassa. Jimmy Chiang, piano, Ion Buinovschi, viulu, Magdalena Büchert, sello, Lucia Hellerhoff, huilu, Laura Lammi, oboe, Mika Kojo, klarinetti, Antti Pakkanen, fagotti, Pyry Kannisto, käyrätorvi. Pori Sinfoniettan Kamari 2018 -konsertti Porin raatihuoneella 22.9. Magdalena Büchertin kauniisti laulava sello esitteli Felix Mendelssohnin d-mollipianotrion aloitusosan pääteeman ja toisen teeman. Viulisti Ion Buinovschi ja pianisti Jimmy Chiang olivat sellistin kanssa henkisessä yhteisymmärryksessä teoksen luonteesta. Tämän seurauksena kuulija pystyi keskittymään kamarimusiikkikirjallisuuden merkkiteoksen antiin sen sijaan, että olisi tarvinnut kiinnittää liikaa huomiota soittajien pieniin rikkeisiin. Toinen osa on tunnelmaltaan Mendelssohnin pianotuotannossa esiintyvien sanattomien laulujen kaltainen. Jos Jimmy Chiang olisi malttanut rauhoittaa kuviointejaan nyt kuultua enemmän, sama henki olisi tarttunut jousisoittajiin, ja osan luonne olisi siitä kirkastunut. Kolmannen osan Mendelssohnille tyypillisen keijukaistunnelman soittajat tavoittivat sujuvasti. Jimmy Chiang osoitti rautaisen ammattitaitonsa finaalin pianistisissa virtuoosihaasteissa, kuten arpeggiokuvioissa ja kromaattisissa oktaavikuluissa. Buinovschin ja Büchertin soitto toi eloa osassa aina välillä esiin tuleviin laulavampiin osuuksiin. Kokonaisuutena Mendelssohnin trion kuuntelukokemus oli nautittava. Jimmy Chiang jatkoi vielä pianonsoittoaan yhdessä Sinfoniettan puhallinkvintetin kanssa. Francis Poulencin sekstetto toi mukavan ranskalaiskontrastin edellä kuullun Mendelssohnin jälkeen. Sinfoniettan monissa liemissä mukana olleet puhaltajat toivat Poulencin musiikin omintakeisen suuruuden esiin kunniakkaasti. Voisi toivoa heidän jatkavan kvintettisoittoa, jotta päästäisiin vielä hienostuneempaan, musiikin käänteet herkemmin aistivaan ja sävyttävään sointikulttuuriin.