Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Mika Kareksen aariat häikäisivät

Urani aariat - Mika Kares 40 vuotta. Mika Kares, basso ja Kirill Kozlovski, piano 8.9. Eurajoki-sali ja 29.9. Tampere-talon Pieni sali (pianisti Hans-Otto Ehrström). ”Kun olet kohonnut enkelien kirkkauteen, Maria, rukoile puolestani.” Mika Kares aloittaa 40-vuotisjuhlakonserttinsa nykyhetkestä. Giuseppe Verdin Simon Boccanegra -oopperan ensi-ilta on marraskuussa Pariisin Kansallisoopperassa Opera Bastillessa. Mika Kareksen basso kulkee linjakkaan täyteläisesti ja ensikosketus pörisevän mataliin basson säveliin saadaan monologin lopussa: Maria, rukoile puolestani. Konsertti on koostettu Kareksen tähänastisen uran virstanpylväistä, aarioista (neljäntoista numeron joukossa muun muassa monologi ja resitatiivi), jotka olivat johtaneet johonkin suurempaan, maailman merkittävimpien oopperatalojen lavoille. Aarioita kuultiin seitsemältä säveltäjältä. Mukana olivat itseoikeutetusti ”hitit” Giuseppe Verdin Don Carlos -oopperan Filippon aaria Ella giammai m’amo (Eihän hän koskaan minua rakastanut!), Sarastron aaria In diesen heil’gen Hallen (Mozart / Taikahuilu), Greminin aaria On rakkaus lahja ihmiselle (Tsaikovski /Jevgeni Onegin) ja Juoru-aaria (Rossini / Sevillan parturi), jossa salaperäinen kuiskuttelu kasvoi voimistuen murskaavaksi juoruksi. Bassoroolit on monesti kirjoitettu kuningashahmoille ja viisauden haltijoille (Kimmo Korhosen osuva luonnehdinta käsiohjelmassa). Mika Kares antoi ”lisätietoja” roolien henkilöistä konsertin edetessä: ”Vaikka bassot eivät ole mukana oopperoiden lemmenkohtauksissa, niin papit, pirut, yliluonnolliset hahmot ja mahtimiehet ovat bassojen ”pelikenttää” rooleissa.” Greminin aariassa Onegin, tunnustaa voin sulle… Kareksen laulussa avautui Tsaikovskin musiikin koko laaja tunteiden kirjo koruttoman hienostuneesti. Ulkoisen mahdin ja sisäisten ristiriitojen ilmentäjänä Kareksen basso ja lavakarisma näyttäytyi erityisesti Gott grüss euch -aariassa (Richard Wagner / Lohengrin). Jämäkkä artikulointi lisäsi roolihenkilön arvokkuutta ja sisäistä voimaa. Kirill Kozlovski pianon ääressä eläytyi herkkävireisesti aarioiden rikkaaseen maailmaan ja Mika Kares sai tulkinnoilleen täyden tuen.