Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Pori on tullut tutuksi Jaakko Saariluomalle, joka ohjaa komediaa Porin teatteriin: "Naurun määrästä tiedät, oletko onnistunut"

Ohjaaja Jaakko Saariluoma on viettänyt elokuun arkipäivät suurimmaksi osaksi Porissa. Hän viimeistelee Tenorit liemessä -komedian ohjausta Porin teatteriin. –Komedia on tietyllä tavalla turvallista ja helppoa: Aina tiedät, oletko onnistunut vai et. Jos se naurattaa, se toimii, Saariluoma sanoo. Samaan aikaan komedian tekeminen on työlästä. Saariluoma arvio harjoittelun vievän helposti tuplasti sen ajan, mitä kuluu draamaan. –Komediassa on niin paljon yksityiskohtia, jotka pitää hioa yhteispelillä, kuten rytmien asettaminen kohdilleen. Kaiken pitää toimia tarkasti tai lopputulos on epämääräinen eikä näytä laadukkaalta. Nyt näytelmää viimeistellään harjoituksilla koeyleisön kanssa. Saariluoma kuvaa tunnelman sähköistyvän heti, kun läsnä on yksikin ihminen, joka ei ole vielä nähnyt esitystä. Ei ohjaajakaan jaksa koko ajan nauraa kaikille vitseille. Ohjaajan päivät Porissa ovat kuluneet pitkälti intensiivisissä näytelmäharjoituksissa. Vapaa-ajallaan hän on pelannut tennistä Isomäen tennishallissa. –Oikein mukavasti aika on täällä kulunut, kivan oloinen kaupunki, ei ole mitään negatiivista sanottavaa, Saariluoma sanoo. Murteeseenkin hän alkaa sopeutua: –Olen tottunut siihen, ettei kaikkia kirjaimia tarvitse käyttää. Tää on tosi ekonominen murre. On käytännöllistä, kun voi puhua vain osan sanoista. Saariluoma on aiemmin ohjannut Porin teatteriin toisen Ken Ludwigin näytelmän: Diivat vuonna 2014. Viime vuosina teatterinjohtaja Patrik Drake on kysellyt häntä uudelleen Poriin ohjaamaan. Sitten Drake näki Saariluoman Helsingin kaupunginteatteriin ohjaaman Tenorit liemessä ja halusi näytelmän Poriin. Saariluoma mietti hetken, miksi ohjaisi komedian melko pian toiseen kertaan, vaikka se onkin hyvä. Sitten hän alkoi miettiä Porin teatterisalia ja teatterin näyttelijöitä. Näyttelijöistä oli helppo keksiä, kuka esittää ketä. Koko näytelmä hoidetaan teatterin omien näyttelijöiden voimin. Ja teatterin sali sopii näytelmälle. –Tämä on suomen hienoimpia teatterisaleja. Tämä on hyvänkokoinen: Ilmaisusta välittyvät pienetkin nyanssit takariville asti, mutta teatterissa on myös ison yleisön tuntu, Saariluoma kehuu Näytelmästä tulee uusilla näyttelijöillä aina uudenlainen. Eivätkä illat Porissakaan ole identtisiä. –Komedia perustuu täysin näyttelijän ja katsojan vuorovaikutukseen. Sen takia joka ilta on vähän erilainen. Näyttelijän täytyy koko ajan aistia, missä tänä iltana mennään, ja miten tämä tänä iltana tarjoillaan juuri tälle yleisölle. Näytelmä kertoo managerista ja kolmesta tenorista, jotka valmistautuvat Pariisissa järjestettävään suurkonserttiin. Konsertti uhkaa koko ajan kaatua, kun yksi esiintyjistä velloo mustasukkaisuuden vallassa ja toinen peruu esiintymisensä. –Vaikka tämä sijoittuu oopperan maailmaan, hahmojen ongelmat ovat samaistuttavia. Ooppera on korkeakulttuuria, ja mitä korkeammalla ihminen on, sitä korkeammalta hän putoaa. Komediassa on aina tärkeää, että joku putoaa, kipuaa ylös ja putoaa jälleen, Saariluoma sanoo. Tärkeintä komediassa on Saariluoman mukaan ajoitus ja se, että katsoja varmasti ymmärtää, mistä on kysymys. Se ei tarkoita yksinkertaisuutta vaan selkeyttä. Helsinki–Pori -väli on tullut ohjaajalle autonratissa tutuksi. Toisinaan matka tuntuu hänestä raskaalta ja pitkältä. Jos harjoitukset loppuvat illalla, Saariluoma jää usein yöksi Poriin ja starttaa kotia kohti vasta aamulla. –Muutama vuosi sitten lähdin ajamaan Porista illalla keikalta ja ajoin peurakolarin Pori–Tampere -välillä. Mitään en kerennyt tekemään. Peura ja auto kärsivät vahinkoa kolarissa, mutta Saariluoma itse ei loukkaantunut. Elämäntilanne ja työaikataulut sallivat Saariluomalle uuden työrupeaman Porissa. –Kun lapset olivat pieniä, jäin teatterista pois, koska en halunnut olla kaikkia iltoja pois. Aloin tehdä enemmän tv-töitä. Nyt kun he ovat vanhempia, voi taas tehdä enemmän teatteria, Saariluoma sanoo. Helsinkiläisenä hän nauttii oppiessaan tuntemaan muita Suomen kaupunkeja. –Porista on tullut jo tuttu, osaan kulkea täällä ja rupean aistimaan kaupungin henkeä. Olin tänä kesänä jatseilla ja Suomi-Areenassa kolme päivää. Oli hämmentävä ero, kun kävin eilen illalla keskustassa: Se oli ihan tyhjä. Porilainen ystävä sanoi, että tämä on illalla kuin villin lännen autiokaupunki, jossa pyörii kaktuspalloja. Tenorit liemessä - komedia ensi-illassa Porin teatterissa lauantaina 8.9. kello 19. Syntynyt Helsingissä 1967. Ohjaaja, käsikirjoittaja, näyttelijä ja stand-up -koomikko. Ohjannut näytelmiä mm. Helsingin kaupunginteatteriin, Svenska Teaterniin ja maakuntateattereihin. Juontanut mm. tv-ohjelmia Posse, Putous ja Viinin viemää. Ohjasi kesällä Onnela -tv-sarjan toisen kauden, joka ilmestyy loppusyksystä. Näyttelijänä lukuisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa, mm. Onneli ja Anneli, Sorjonen, Kingi, Vedetään hatusta, Kotikatu. Asuu Helsingissä. Seuraavaksi työn alla Posse -talk show ja ohjaustyö Helsingin kaupunginteatteriin.