Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Kaupan kassalla höpöttelevä Niko Teinus haluaa piristää päivääsi – "kyllä minä juttelen paljon ihan siviilissäkin"

Miten päiväsi on mennyt? Yksinkertainen kysymys, mutta voi kummasti nostaa alamaissa madellutta mielialaa. Myyjä Niko Teinus on ottanut tavakseen jutustella asiakkaiden kanssa niitä näitä. Puuvillan Citymarketissa työskentelevä Teinus alkaa juttusille erityisesti silloin, kun on kassavuorossa. Hänen iloinen pulputuksensa on herättänyt huomiota asiakkaiden keskuudessa. Teinus on ollut Cittarissa töissä reilut puoli vuotta. Sitä ennen hän höpötteli vastaavissa töissä kotikaupungissaan Lahdessa. –Otin asiakkaille juttelun tavaksi, kun entisessä työpaikassani eräs asiakas sattui kysymään, mitä minulle kuuluu. Minulla oli tuolloin hieman huono päivä ja tuo pieni kysymys piristi mieltäni kovasti. Ajattelin, että voisin ottaa itse tavakseni asiakkaiden ilahduttamisen kyselemällä kuulumisia. Asiakas saa sitten itse päättää, mitä haluaa vastata tai vastaako olleenkaan. Päivän kuulumisten lisäksi Teinus saattaa kertoilla kassallaan hieman omistakin asioistaan, esimerkiksi lähestyvästä tentistä. Juteltavat asiat eivät kuitenkaan saa olla liian pitkiä selittää, sillä jonon on liikuttava höpinästä huolimatta ripeästi. Hyvä asiakaspalvelu on 21-vuotiaalle Niko Teinukselle sydämen asia. Hän on koulutukseltaan merkonomi ja opiskelee Porissa tradenomiksi. Töissä Teinus käy opiskelujen ohessa. Vaikka Teinus pitää kassalla höpinää yllä asiakkaiden piristykseksi, hän tietää, että kaikki eivät välttämättä halua keskustella ostoksia maksaessaan. –Minulle voi kyllä kertoa, jos ei halua jutella. En ota siitä nokkiini! Olisi hyvä, että sanottaisiin suoraan. On vaikea korjata sellaista virhettä, josta ei ole edes tietoinen. Teinus yrittää myös lukea asiakkaiden ilmeistä ja muusta elekielestä, onko tämä juttupäällä. Jos siltä ei vaikuta, hän ei yritä väkisin jatkaa juttua. Ei, vaikka kielenpäältä olisi juuri sinkoamassa joku hyvä läppä. Pääasiassa Niko Teinuksen puheliaisuudestaan saama palaute on kuitenkin ollut erittäin myönteistä. Entisistä työpaikoista on tullut jälkeenpäin viestejä, että erityisesti ikäihmiset ovat jääneet kaipailemaan "sitä puheliasta kassapoikaa". Myös Puuvillan Citymarketin kauppias Juha Jylli kertoo, että kassa-Nikosta tulee paljon kiittäviä kommentteja. –Palautetta tulee minulle sekä ihan suoraan että esimerkiksi sähköpostin kautta. Onko puheliaisuus Niko Teinukselle vain osa työminää vai onko pulputtaminen ihan synnynnäinen ominaisuus? –Kyllä minä juttelen paljon ihan siviilissäkin. Olen isohkosta, nelilapsisesta perheestä, ja me olemme kaikki ihan ylienergisiä. En minä mikään koomikko ole, mutta nautin sitä, kun saan ihmiset nauramaan, Teinus kertoo iloisesti. Paitsi höpöttämistä, Niko Teinus kertoo rakastavansa myös numeroita. Siksi hän haaveilee rupeavansa opinnoista valmistuttuaan kirjanpitäjäksi. Tämä ammattihaave lyö kuulijan ällikällä. Eikö kirjanpito ole aika yksinäistä puuhaa? Miten se sopii noin puheliaalle yksilölle? –Mielikuva konttoriinsa hautautuneesta kirjanpitäjästä on stereotypinen ja vanhanaikainen, Teinus tyrmää. –Nykyään koneet hoitavat melko pitkälle varsinaisen laskemisen. Kirjanpitäjän on osattava puhua, kun hän esimerkiksi esittelee ison firman tilinpäätöstä. Paitsi opiskeluun ja työntekoon, Niko Teinuksella riittää aikaa myös kavereiden kanssa hengailuun, tyttöystävän kanssa oleiluun, kahden käärmeen, eli viljakäärme Nasun ja kuningaspyton Pon hoitamiseen sekä kamppailulajien harrastamiseen. –Kendoa harrastaessa olen oppinut myös mielenhallintaa. Jos kisa menee huonosti, sen ei saa antaa vaikuttaa ja näkyä ulospäin. Sama tilanne se on myös asiakaspalvelussa: jos minulla on huono päivä, se ei ole asiakkaan vika. Myyjänä minun pitää vain olla ulospäin iloinen ja höpötellä, ja pian olen hyvällä tuulella taas itsekin. –Ja niitä huonoja päiviä on minulla todella harvoin!