Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Numeroita, arvosanoja ja itsearviointia: näin muodostuvat nykykoululaisten todistukset – myös vanhemmat arvioivat lapsiaan

Kaukana ovat ne ajat, jolloin peruskoulun oppilaiden arvioinniksi riitti nippu numeroita. Suvivirren soidessa oppilaille annettiin kouraan paperi, jonka numeroiden lisäksi muuta palautetta ei oppilaille juuri lukukauden aikana tullut. Enää eivät virret soi, eikä numeroita jaella nuorimmille oppilaille. Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön vuoden 2016 elokuussa vuosiluokilla 1–6. Tämä toi oppilaiden arviointiin muutoksia, kertoo Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetuspäällikkö Tuija Viitasaari . –Arviointi on nyt monipuolisempaa. On tärkeää, että oppilas saa vuoden aikana koko ajan tietoa edistymisestään. Hän myös oppii itsearvioimaan ja löytämään omia opiskelutapoja. Yläkoululaisten kohdalla uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vaiheittain. Seitsemäsluokkalaiset siirtyivät uuden suunnitelman piiriin viime syksynä ja kahdeksasluokkalaiset siirtyvät tulevana syksynä. Yhdeksäs vuosiluokka siirtyy viimeisenä uuteen opetussuunnitelmaan syksyllä 2019. Tammelan koulun kuudesluokkalaiset kertoivat, mitä todistus heille merkitsee ja millaista todistusta he odottavat tänä keväänä: Tampereella yhtenäiset todistuspohjat Oppilaat saavat yhä lukukauden päätteeksi todistuksensa. 8.–9. luokkien oppilaat saavat vielä vanhaan malliin numeroarvosanat. Kunnat saavat päättää, arvioivatko he seitsemäsluokkalaisten ja tätä nuorempien oppilaiden osaamisen sanallisesti vai numeroin. Tampereella oppilas saa ensimmäisen kerran numeroarvioinnin jokaisesta oppiaineesta viidennen luokan päätteeksi. Sama käytäntö on muun muassa Turussa. Tätä nuoremmat saavat kerran vuodessa lukukauden päätteeksi sanallisen arvioinnin. Viidennen luokan keväästä lähtien tamperelaiset oppilaat saavat todistuspaperin kahdesti vuodessa. Väliarviointi annetaan ennen joulua ja keväällä on lukuvuosiarvioinnin aika. –Tampereella todistuspohjat ovat samanlaisia eri kouluissa. Eri kunnissa ne voivat olla vähän erilaisia. Meillä on Tampereen kaupungilla yhteiset raamit, suuret linjat on sovittu. Koulu ei voi alkaa säveltämään ihan miten sattuu, Viitasaari kertoo. Todistuksissa voi olla myös erilaisia liitteitä muun muassa käyttäytymisen arviointiin tai itsearviointiin liittyen. Perhe ja opettaja saman pöydän ääreen Todistus on vain yksi osa uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia, jonka tarkoituksena on ohjata ja edistää oppimista. Osana arviointia oppilaiden huoltajat kutsutaan vuosittain keskusteluun. Tampereella kaikkien peruskoululaisten arviointikeskustelut käydään marras–tammikuussa. –Huoltaja, oppilas ja opettaja käyvät yhdessä läpi, miten koulu on mennyt, Viitasaari kertoo. Arviointikeskustelujen pohjaksi Tampereen kaupungin kouluille on laadittu joka vuosiluokalle lista asioista, joita käsitellään keskusteluissa. Esimerkiksi seitsemättä luokkaa käyvän oppilaan kohdalla keskustellaan valinnaisaineista, ryhmätyötaidoista ja koulun vaihduttua uuteen kouluun sopeutumisesta. Myös oppilaat ja opettajat arvioivat toimiaan Opetuksen lomassa oppilaat pääsevät arvioimaan omaa toimintaansa ja oppimistaan. Arviointi voi olla kirjallista tai suullista. –Kun on opiskeltu jotain asiaa, niin oppilaalta kysytään esimerkiksi: oletko oppinut näitä asioita, ja jos et, niin mitä voitaisiin vielä tehdä? Myös koulujen henkilökunta arvioi omaa toimintaansa ja sitä, mitä oppimisen edistämisen eteen on tehty. Tampereen opetusalan henkilöstöä on koulutettu uuden opetussuunnitelman mukaiseen arviointikulttuuriin tämän vuoden aikana. –Siitä on keskusteltu paljon. Yhteisten pelisääntöjen löytäminen vaatii opetussuunnitelman lisäksi yhteistä keskustelua, että tulkinnat ovat yhdenvertaisia kaikilla.