Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Noormarkkulaiskoulun kellariin rakennettiin mysteerihuone

Mennään raput alas ja pitkän käytävän päähän. Siellä odottaa ihan tavallisen näköinen ovi, mutta sen takana odottaa wau-elämys. Sen verran voi paljastaa, että kyseessä on tutkimusmatkailija Kuku von Heslöffenin asunto, josta yhtenäiskoulun oppilaiden pitää löytää timantti. Kuulostaa todella hauskalta samalla, kun ilmassa väreilee sopiva annos jännitystä. Saako koulu oikeasti tarjota näin kivaa ohjelmaa? Kun loogisen päättelykyvyn haastava room escape eli pakohuone on tällä hetkellä aikuistenkin keskuudessa suosittu elämys, keksittiin Noormarkun yhtenäiskoulussa rakentaa oppilaille vastaavanlainen toteutus koulun omiin tiloihin. Epämääräisen tavaran varastona toiminut kellarihuone sai uuden elämän mysteerihuoneena. –Huone toteuttaa uuteen opetussuunnitelmaan sisältyvää elämyksellisyyttä ja toiminnallisuutta. Se kehittää loogista päättelyä, kohottaa ryhmähenkeä ja tarjoaa onnistumisia, listaavat opettajat Katja Peltoniemi ja Mari Haapala , jotka ovat pitkälti vastanneet huoneen suunnittelusta ja toteutuksesta. –On hauskaa huomata, miten oppilaat ottavat täällä erilaisia rooleja kuin luokassa, Katja Peltoniemi sanoo. –Ja hienoa, että mysteeriä jo ratkaisseet oppilaat ovat osanneet säilyttää huoneen salaisuuden, niin että jokainen uusi kävijä saa nauttia elämyksestä täysillä, Mari Haapala kiittää. Huoneen upea sisustus on peräisin jätelavoilta, kirpputoreilta ja kollegojen ja vanhempien lahjoituksista. Jonkin verran on käytetty hankerahaa, jonka kohteen koulu saa itse päättää. Mysteerihuone avasi ovensa maaliskuun alkupuolella ja siellä vierailivat ensin 1.–2.-luokkalaiset. Sen jälkeen ratkaistavia tehtäviä vaikeutettiin ja niitä pääsivät vuorollaan ratkomaan 3.–4.-luokkalaiset. Samalla tavoin jatketaan aina 9. luokkaan asti. Varsinkin pienimpiä oppilaita on valmisteltu suoritukseen jo luokassa. On muun muassa opeteltu avaamaan erilaisia lukkoja. Oppilaat vierailevat huoneessa 4–5 hengen ryhmissä 20 minuutin ajan. Kun kyseessä on Porin suurin yhtenäiskoulu yli 500 oppilaallaan, eivät kaikki ehdi timantin etsintään tänä keväänä, mutta syksyllä jatketaan. –Kun kaikki ovat päässeet käymään siellä, rakennetaan uusi mysteeri. Aikomuksena on tehdä käynnistä silloin myös nykyistä pidempi, opettajat kertovat. Nyt kunkin ryhmän mukana on opettaja, joka antaa vinkkejä, jos oppilaiden eteneminen ongelmanratkaisussa ei etene. Uudessa toteutuksessa oppilaiden työskentelyä voidaan seurata kameran välityksellä ja lähettää ohjeita huoneessa olevalle tietokoneelle. Opettajien kokemuksen mukaan oppilaat ovat olleet haltioissaan mysteerihuoneesta, joka on suorastaan imaissut mukaan yhdessä tekemiseen ja jännittävään tunnelmaan. –Ennakkoon jännitti, että minkälaista huoneessa oikein on. Se on hienompi kuin osasi odottaakaan, kehuvat 4B:n oppilaat H ugo Vuorisalo , Renja Häggqvist , Fanny Ekberg ja Aurora Salokangas , jotka ovat mysteerin jo ratkaisseet. He toivovat jatkossa pidempää mysteerituokiota ja vähän haastavampia tehtäviä. –Onkin tosi vaikea tehdä eri-ikäisille sopivan haasteellisia tehtäviä, niin että onnistumisiakin tulee, opettajat toteavat. Tehtäviä on pohdittu työryhmässä. Se, niin kuin huoneen rakentaminenkin on vienyt paljon aikaa. –Mutta mysteerin toteuttaminen on ollut todella innostavaa! Katja Peltoniemi vakuuttaa. Upeaa sisustusta voidaan hyödyntää sen jälkeenkin, kun kaikki oppilaat ovat huoneessa kertaalleen käyneet, ennen kuin tehdään uusi mysteeri. –Siellä voidaan tehdä draamaa tai hyödyntää vaikka äidinkielen opiskelussa, esimerkiksi sanaluokkien opettelussa ja havainnollistamisessa, Katja Peltoniemi ja Mari Haapala ideoivat. Mahdollisuuksia on monia. "On hauskaa huomata, miten oppilaat ottavat erilaisia rooleja kuin luokassa. Katja Peltoniemi Luokanopettaja