Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Me too -kampanja puhutti teatteriväkeä – Teattereiden johto ympäri Suomen kokoontuu Porissa

Porissa pohdittiin keskiviikkona teatterin alalla tapahtuvaa seksuaalista häirintää sekä siihen puutumista. Teatterialan ammattilaisille puhui tasa-arvokysymysten asiantuntija Malin Gustavsson . Hän nosti esiin syitä siihen, miksi seksuaalista häirintää esiintyy paljon taidealalla. Gustavsson nosti esiin taiteeseen liittyvän rajojen ylittämisen sekä uuden tutkimisen oman mukavuusalueen ulkopuolella. Näyttelijät ja tanssijat ovat työssään fyysisesti toistensa lähellä aivan eri tavalla kuin työntekijät työpaikoilla yleensä. Tällaiset piirteet ovat voineet hämärtää käsitystä siitä, millaisia rajoja taiteen nimissä voi ylittää. Gustavsson puhui Suomen Teatterit ry:n vuosikokouksen yhteydessä. Gustavsson mainitsi myös myytin taiteiljanerosta: Hyvälle taiteilijalle on sallittu epäkorrektia käytöstä. Ruotsissa tehdyssä kartoituksessa todettiin, että Ruotsissa kulttuurin alalla seksuaalinen häirintä on yleisintä tanssin alalla ja toiseksi yleisintä teatterissa. Gustavsson ehdotti ratkaisuksi muutokseen neljää askelta, jotka olivat ongelman tunnistaminen, ymmärtäminen, muutostahto ja teot. Konkreettisia toimia olivat esimerkiksi anonyymit kyselyt, eettiset toimintaohjeet ja koulutus. Ruotsissa työntekijät sitoutuvat työsopimuksen yhteydessä ohjeistukseen työpaikalla soveliaasta käytöksestä. – Ongelmat eivät poistu siten, että nostetaan tikunnokkaan muutama henkilö. Täytyy luoda aktiivisesti uudenlaista toimintakulttuuria, joka ehkäisee, ettei häirintää tapahtuisi tulevaisuudessa, totesi Suomen Teatterit ry:n toiminnanjohtaja Tommi Saarikivi Satakunnan Kansalle. Kiistaton fakta on, että näyttelijöiden työuralla on ollut paljon erilaisia häirintätilanteita. Toisaalta ei ole riittävästi tutkittua tietoa siitä, ovatko ne teatterin alalla yleisempiä kuin muilla aloilla. Teatterin väärinkäytökset tulevat poikkeuksellisen vahvasti näkyville mediassa, koska ohjaajat ja näyttelijät ovat usein julkisuuden henkilöitä. Näyttämötaiteen häirintäryhmä etsii nyt tehokkaita välineitä häirinnän ehkäisyyn. Saarikivestä on hyvä, että ongelma on noussut esiin, jotta siihen voidaan puuttua. Häntä kiinnostaisi luoda sellainen mekanismi, jossa häirintätapauksia voitaisiin käsitellä matalalla kynnyksellä ja ihmisten yksityisyyttä kunnioittaen. Pelko otsikoihin joutumisesta voi estää uhreja tuomasta tapauksia esille. Teatterin häirintätapauksista tehdään selvitys. Jo nyt tiedetään, että erityinen vaaranpaikka on esimerkiksi työhönotto tai roolitus. – Se on asia johon voidaan vaikuttaa: Työhönotto rakennetaan sellaiseksi, että tilanne ei ole vain kahden ihmisen välinen, Saarikivi sanoo. Toinen ongelmallinen tilanne ovat seksuaalisviritteiset tai intiimit näytelmäkohtaukset. Myös niiden harjoittelutilanteista voidaan rakentaa paremmin sellaisia, joissa kunnioitetaan taiteilijan intimiteettiä ja työrauhaa.