Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Porilaine pääsi tutustumaan hylätyksi luultuun Porin sillan siltavahdin koppiin: se onkin tärkeä tutkimusasema

Porin sillalla kököttävä vanha siltavahdin koppi ei vastoin odotuksia olekaan hylätty, vaan sillä on ollut tärkeää käyttöä jo vuosia. Sillan nostosta ja laskusta vastannut siltavahti nähtiin työssään viimeisen kerran ilmeisesti 1960-luvulla, mutta vahtien käytössä ollut koppi otettiin sittemmin tutkijoiden palvelukseen. –Koppi on toiminut ainakin 15 vuotta ely-keskuksen vedenkorkeuden mittausasemana, paljastaa ely-keskuksen vesitaloussuunnittelija Juha Aaltonen . Porilaine-lehti peräsi siltavahdin kopin avaimia pari viikkoa sitten Porin kaupungin infrajohtamisen toimintayksikön esimieheltä Harri Juholalla . Hän ei niiden sijaintia tiennyt, mutta mainitsi, että avaimia etsittiin Porin sillan viime remontin aikaan tuloksetta. Avaimet löytyvätkin Juha Aaltosen taskusta. Toiset avaimet ovat Suomen ympäristökeskuksen tutkijalla Maria Kämärillä . Kämäri tekee tutkimusta Itä-Suomen yliopistolle, vaikka työskentelee Raumalla. Siltavahdin kopissa on ely-keskuksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuslaitteisiin liittyvää elektroniikkaa. Laitteet rekisteröivät Kokemäenjoen jäätilannetta sekä vedenkorkeutta. –Joen pohjassa on Kanadasta Itä-Suomen yliopistoon hankittu laite, joka mittaa akustisesti jään paksuutta sekä hyydetilannetta siltojen välissä. Mittaustiedot siirtyvät laitteesta kaapelia pitkin koppiin, Kämäri kertoo. Juha Aaltonen mainitsee, että kopissa ei ole tarpeen käydä edes kuukausittain, vaikka se on tärkein Porin neljästä vedenkorkeusmittausasemasta. Maria Kämäri sanoo puolestaan työskennelleensä kopissa useita tunteja ohjelmoidessaan joessa olevaa jääsensoria ja kerätessään sen tallentamaa aineistoa tietokoneelle. –Kopissa on kyllä aika kylmää, meluisaa ja likaista tehdä toimistohommia, Kämäri huomauttaa. Miltä kopissa sitten näyttää? No, hieman tunkkaiselta. Vaikka kopin ovi ja ikkunat ovat yleensä visusti kiinni, sisälle on tunkenut maantiepölyä. Tutkijat ovat tuoneet koppiin omia vermeitään. Niitä ei ole paljon, sillä nykytekniikka mahdollistaa tietojen kulun kopista tutkijoille vähäisillä välineillä. Pääasiassa kopin "sisustus" on siltavahtien tarvitsemia tavaroita. Vanhat kapineet ovat melko ruosteessa. Kopin katolla törröttävä hormi saa selityksensä, kun heti ovenpielessä nököttää kamiina. Siltavahdin on täytynyt työskennellä ja oleilla kopissa aikoinaan melko pitkiäkin aikoja, kun kopin lämmityksestä on huolehdittu noin järeällä tavalla. Isohko sähkötaulu ja kookkaasta laatikosta paljastuvat komeat hammasrattaat tekevät vaikutuksen satunnaiseen vierailijaan. Tekniikasta vähemmänkin ymmärtävä käsittää, ettei kokonaista siltaa ole voitu nostaa millään mitättömällä laitteistolla. Kopin lattiassa on aukko, josta pääsee alakertaan. Ovet avannut Juha Aaltonen ei ole koskaan käynyt alakerrassa, mutta siellä on tiettävästi ollut konehuone. Porilaine-lehden lukija ehdotti hiljattain, että siltavahdin koppi saisi piristystä siltavahtia esittävällä veistoksella. Olisiko sille nyt edes tilaa tutkijoiden mielestä? Juha Aaltonen arvelee, että kyllä koppiin varmaan yksi veistoskin saataisiin mahdutettua. Maria Kämäri toivoo, että koppia edes vähän huollettaisiin. –Kopista tulisi huomattavasti viihtyisämpi, jos ikkunat kunnostettaisiin. Ainakin yksi alkuperäinen puinen ikkunanpoka on kopissa. Ehdotan, että joku ottaisi työkseen pokien kunnostuksen. Maitolasi päästäisi valoa sisään ja tekisi puupokien kanssa siltavahdin kopista paremman näköisen kuin nykyiset vanerit. –Maitolasi siksi, että siitä ei näe läpi, ja tällöin ei tule kenellekään houkutusta mennä sillan yli kurkistelemaan koppiin sisään. Eipä siellä juuri katseltavaa ole, Kämäri huomauttaa mielipiteenään. Porilaine-lehti on etsinyt tietoa Porin sillalla olevasta siltavahdin kopista sen jälkeen, kun eräs lukija ehdotti, että hylätyn näköistä koppia voisi kohentaa esimerkiksi viemällä koppiin siltavahtia esittävän veistoksen. Kopin historiasta on saatavilla vähän informaatiota. Koppi on ollut paikallaan Porin sillan käyttöön otosta asti vuodesta 1926. Kopissa on ollut koneistoa, jonka avulla siltavahti on nostanut ja laskenut siltaa.