Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Noormarkun legendaarisella kaupantädillä on takana melkein 50 vuoden ura: "Hankalia asiakkaita ei ole"

Kauppiaat ja muu henkilökunta ovat ehtineet vaihtua useaan kertaan, mutta yksi on ollut pysyvää noormarkkulaisessa K-kaupassa. Riitta Huhtala aloitti työt Raudan kaupassa tammikuussa 1969. Ura kaupan alalla oli ehtinyt alkaa jo puoli vuotta aiemmin Porissa. –Raudan Hilja oli kysellyt äidiltäni, tietäisikö hän ketään, joka tulisi heille töihin. Ja kyllä hän tiesi – tyttärensä, Riitta Huhtala kertoo. Alkuvuosina asiakasta palveltiin tiskin takaa. Asiakas kertoi, mitä tarvitsi ja myyjä toi sen tiskille. –Jauhot myytiin vielä laarista ja tuotteet punnittiin tarvittaessa heilurivaa'alla. Ostosten hinnat laskettiin paperilla yhteen. Loppusumma lyötiin kassakoneeseen, Riitta Huhtala muistelee. Hän piti tästä tavasta palvella asiakasta, vaikka se olikin raskasta. Nuorena sitä jaksoi hyvin. Vaikka lähes 50 vuotta kestänyt ura kaupassa on ollut mieluisa, Riitta Huhtala haaveili nuorena kodinhoitajan ammatista. –Kun Ahlströmin suku oli täällä Noormarkussa, olin kesäisin hoitamassa heidän lapsiaan. Sain hyvät todistukset heiltä, mutta kodinhoitajaopintoihin oli ikäraja, johon en vielä yltänyt. Riitta kävi kansalaiskoulun liikelinjan. Työelämä alkoi sitten ennen 17:ttä syntymäpäivää. Maitopussista on päädytty vuosien mittaan maitopullon kautta kartonkitölkkiin. Mekaaninen kassakone on muuttunut elektroniseksi ja kauppojen aukioloaika kasvanut huimasti. –Vähiten on muuttunut ehkä asiakas, Riitta Huhtala tuumii. Asiakaskunta onkin tainnut tulla sangen tutuksi? –Onhan se, vaikka kyllä aina uusiakin kasvoja on. Tietääkö kokenut kassa jo ennalta, mitä kukin asiakas kassahihnalle latoo? –En tiedä, sillä en seuraa, mitä ihmiset ostavat. Ei se kuulu minulle, Riitta sanoo. Työ kaupassa ei juuri ole seurannut Riitta Huhtalaa kotiin. –Silloin kun tein tilauksia, joskus mietitytti, menikö kaikki ok. Muuten työ on jäänyt työpaikalle. Moni asiakas on ehtinyt jakaa empaattisen Riitan kanssa henkilökohtaisiakin asioitaan. –Olen elänyt mukana kaikkien ilot ja surut. Ja hankalaa asiakasta ei kuulemma ole ollut. –Tulen toimeen kaikkien kanssa. Suhtaudun jokaiseen asiakkaaseen samalla tavoin. Hyvän asiakaspalvelun peruskiviä on se, että asiakasta tervehditään, niin että hän tuntee itsensä tervetulleeksi. Ja asiakkaalle jää hyvä mieli, kun häntä kiitetään lähtiessä. Edessä on iso muutos. Tänään torstaina K-market Osterissa juodaan Riitan eläkekahvit. Moni kanta-asiakas jää kaipaamaan tuttua kassaa, ja Riitta Huhtalalle tulee ikävä asiakkaita. –Kiitän lämmöllä asiakkaita, kauppiaita ja työtovereita, joiden kanssa on oltu yhdessä näiden vuosien aikana. Uudenlainen elämänvaihe on vielä avoinna edessä. –En osaa ajatella, että jään pois! Myös K-market Osterin nimi katoaa noormarkkulaisesta arjesta, ja yli 45 vuotta jatkunut kaupanteko samassa rakennuksessa päättyy tämän viikon loppuunmyynteihin, joita jatketaan lauantaihin asti, jos tavaraa riittää. Uusi K-market uusine kauppiaineen aloittaa ensi viikolla samalla tontilla. –Olemme sopineet, että tarvittaessa tulen töihin, Riitta Huhtala paljastaa. Jäähyväiset eivät siis ehkä olekaan vielä ihan lopulliset. "Olen elänyt asiakkaiden ilot ja surut. Tulen toimeen kaikkien kanssa. Suhtaudun jokaiseen asiakkaaseen samalla tavoin. Riitta Huhtala Legendaarinen kaupan täti