Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Joulukuusen jalka vei ihan toisen alan markkinajohtajaksi – turvapylvääseen on törmätty yli tuhat kertaa ilman vakavaa henkilövahinkoa

Toimitusjohtaja Lasse Jokinen hivelee teräksistä valaisinpylvästä myhäillen. Pinnoitteen ansiosta pylväässä on niin puusävyjä tai ajan patinaa. –Saimme hiljattain alan messuilla Jyväskylässä innostuneen vastaanoton. Mielikuvitus on vain rajana, jos haluaa saada puistoihin tai arkkitehtonisesti mielenkiintoisiin kohteisiin lisää väriä ja tyyliä. Jokisen yritys Sähkö-Jokinen Oy on esimerkki yrityksestä, jota mielikuvitus on vienyt oman alansa suomalaiseksi markkinajohtajaksi. Porilainen sähköurakoitsija Antti Jokinen, 87, sai 1980-luvulla idean, joka ei juuri liittynyt hänen omaan alaansa. –Isä mietti, voisiko teiden valaisinpylvään kiinnittää pidätinruuveilla betonijalustaan samalla tavalla kuin joulukuusi joulukuusen jalkaan, muistelee Lasse Jokinen. Yksinkertainen keksintö osoittautui niin toimivaksi, että yritys perusti betonijalustojen valmistukseen erikostuneen tehtaan Noormarkkuun 1984 Seuraava, viiden sisaruksen sukupolvi sinetöi yrityksen uuden suunnan, kun perhepiirissä kehitetyn, törmäystilanteessa turvallisen valaisinpylvään valmistus alkoi vuonna 1994. Sysäyksen innovointiin antoi valtio, joka oli 1992 määrännyt teiden turvapylväät pakollisiksi. Jokisilla oli jo kokemusta betonijalustoista, nyt käynnistyi turvapylväiden kehittäminen. Tutkimustyössä käytettiin hyväksi muun muassa lähistöllä olevaa, käytöstä poistettua rautatieosuutta. Kokeilu oli hyvin empiiristä, kun perämetsistä löytyneillä autonromuilla "ajettiin" kiskoja pitkin 100 kilometrin nopeudella päin testipylväitä. Kehitystyönä syntyi valaisinpylväs, joka läpäisi kaikki viralliset testit ja sai käyttöhyväksynnän. Sähkö-Jokisen patentoima KAPU ("Kaksi putkea") -turvapylväs on samalla teräksisen kova ja kestävä, mutta törmäyshetkellä joustava ja pehmeä. Kun auto törmää pylvääseen, rungon hitsaussaumat antavat periksi ja lohkot repeytyvät kuin banaanin viipaleet irti toisistaan. Tämän seurauksena törmänneen ajoneuvon liike-energia vaimentuu turvallisesti. Katso videolta Sähkö-Jokisen törmäysvideo vuodelta 2014. (Juttu jatkuu videon jälkeen) Innovaatio turvallisesta valaisinpylväästä osoittautui menestykseksi. Noormarkkulaisia turvapylväitä on niin Tampereen ohitusteillä kuin suurella osalla maamme moottoriteitä. Nykyään Noormarkun tehtaalla syntyy vuodessa noin 70 000 betonijalustaa ja 10 000 pylvästä. Vientiin menee noin neljännes. Jokisen mukaan turvapylväs on tähän mennessä ollut mukana yli 1 000 törmäyksessä. Tieto perustuu siihen, että yritys uusii törmäyksessä vioittuneet pylväät. –Kukaan ei ole tietääkseni kuollut näissä onnettomuuksissa. Meidän alamme on sellainen, että jos kaikki tapahtuu niin kuin pitää, ei meistä uutisoida. Sähkö-Jokinen on vuosien saatossa välttynyt joukkoirtisanomisilta. Yrityksen onnena on ollut, että lamavuosinakin julkinen sektori haluaa sijoittaa infrastruktuuriin ja teiden turvallisuuteen. Vakaassa markkinatilanteessa tosin on toinenkin puoli, sillä kapealla erikoissektorilla toimiva perheyritys voi helposti jäädä hieman paikoilleen. Toimitusjohtaja Jokinen myöntää, että hekin olisivat voineet keskittyä enemmän myyntiin ja markkinointiin. Kuluvalla vuosikymmenellä yritys on ottanut kiinni tätä puutettaan. Strategia on ollut varsin onnistunut, jos mittapuuna on esimerkiksi 30 prosentin liikevaihdon kasvu viime vuonna. Samalla yritys on ottanut myös ensi askelia kohti kaupunkialueiden liikenneturvallisuutta, kun Porin uuden asuntomessualueen vieressä olevassa Karjarannan tieosuudella on Sähkö-Jokisen valaisinpylväitä, liikennevalopylväitä sekä opastepylväitä. Myyntipäällikkö Ville Nieminen huomauttaa, että 35 kilometrin tuntinopeudellakin tapahtuva kolari voi olla kohtalokas. –Äkkipysähdyksessä notkahtava pää voi aiheuttaa vaikean niska- ja selkävamman. Ne ovat ihmiselle ja yhteiskunnalle tosi hankalia ja kalliita. Maaliskuussa 50 vuotta täyttävä Sähkö-Jokinen Oy on kulkenut pitkän matkan siitä, kun sähköteknikko Antti Jokinen perusti yhden miehen yrityksen. Vaikka yrityksen nimi antaa siitä nykyään väärän kuvan, ei suunnitelmissa ole sen muuttamista. Yrityksen keskeinen asiakaskunta tuntee Sähkö-Jokisen brändin. Muillekin nimi jää mieleen, kun kuulee yrityksen persoonallisen tarinan. Ja jos sekaannuksia tapahtuu, niistäkin selvitään. –Hiljattain minulle soitti lähistöllä asuva vanha rouva, joka kysyi, kuinka kauan sähkökatko kestää. Oli kai löytänyt meidät vanhasta puhelinluettelosta. Sanoin hänelle valitellen, että tunnin. Olin näet hetkeä aiemmin soittanut samasta asiasta sähköyhtiöön, naurahtaa Lasse Jokinen. Perustettu maaliskuussa 1968. Suomen johtava ulkovalaistustuotteiden valmistaja. Valmistaa valaisin-, liikennevalo- ja opastepylväitä sekä mastoja sekä niihin soveltuvia betonijalustoja. Yrityksen kehittämä KAPU-valaisinpylväs joko väistyy ajoneuvon törmätessä siihen tai taipuu sen edessä pysäyttäen ajoneuvon turvallisesti. Valmistaa 70000 betonijalustaa ja 10000 pylvästä vuodessa. Liikevaihto: 6,0 miljoonaa euroa (vuosi 2017). Liikevaihdon kasvu viime vuonna 30 prosenttia. Tilikauden tulos: 995 000 euroa. Henkilöstö: 22.