Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Parin euron tuopit ilmestyivät Poriin – "Baarinpitäjän pahimmat kilpailijat ovat kotisohva ja Viron viina"

Kotisohvan houkutus ja Viron viina. Siinä ovat ravintoloitsijan pahimmat kilpailijat. Porilainen Cafe Europa aloitti vuodenvaihteessa happy hour -kampanjan, jonka aikana myydään juomia tavallista edullisempaan hintaan. Ravintoloitsija ja toimitusjohtaja Teemu Aaltonen Rivermax Oy:stä sanoo, että happy hourin paikalle houkuttamat asiakkaat hyödyttävät myös muita lähialueen ravintoloitsijoita. – Meidän asiakaskuntamme koko on noin 500 henkeä, vaikka sisälle ravintolaan mahtuu kerrallaan paljon vähemmän väkeä. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas juo meillä ehkä juoman tai pari, ja jatkaa sitten toiseen ravintolaan. Aaltonen korostaa, että nyt ei ole tarkoitus saada ihmisiä juomaan lisää, vaan lähtemään ulos. – Sen sijaan, että jää kotisohvalleen ryyppäämään, olisi mukavampaa lähteä kotoa, istua ravintolan sohvalle syömään, juomaan ja vaikka vain kahvittelemaan. Nykyinen trendi on nimittäin päinvastainen: ihmiset pysyvät kotona, ja jos he lähtevät liikkeelle, he tulevat ravintolaan entistä myöhemmin ja entistä voimakkaammin juovuksissa. – Ravintolat joutuvat käymään yhä tiukempaa taistelua kotisohvia vastaan, Aaltonen sanoo lupaillen sille omalta osaltaan vielä tiukempaa jatkoa, josta ei kuitenkaan voi vielä kertoa enempää. Ravintolalaiva Barcoa, Havana Bar & Coffeeta ja kohta myös Ravintola Kirjakauppaa kahden yhtiökumppaninsa kanssa pyörittävä Hannu Valkeapää kertoo ymmärtävänsä hyvin happy hour -tuntien tausta-ajatuksen. – Ihmiset lähtevät ulos nykyään yhä enemmän viikonloppupainotteisesti, jolloin ravintoloitsijoiden on tehtävä tilinsä. Happy hour -tunnit ovat yksi keino yrittää houkutella asiakkaita paikalle myös arkisin. Kovin halvat hinnat eivät kuitenkaan ole yrittäjälle kannattavia, ja tavattoman halpa juoman hinta saattaa houkutella myös paikalle huonosti käyttäytyvää asiakaskuntaa. Valkeapää kertoo, ettei heidän ravintoloissaan ole tällä hetkellä happy houria, mutta vastaisuudessa on ehkä jotain tulossa. – Ne ovat sitten sellaisia sissityyppisiä tilaisuuksia, joista päätetään lyhyellä varoitusajalla. Havanassakin on toisaalta jo ollut pitkään perjantai-iltaisin after work, jossa on myynnissä ruokaa ja juomaa tavallista edullisemmalla hinnalla. Juomatottumukset ovat Valkeapään havaintojen mukaan muuttuneet: nuoret juovat entistä vähemmän ja ikäihmiset enemmän. – En ole menettämässä uskoani ravintola-alaan, mutta murroksessa se on. Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan tutkimuksen mukaan parhaiten kannattaa nykyään ruoanmyynti. Ravintolakaupan ryhmäpäällikkö Henri Salonen kertoo, että S-ryhmän ravintoloilla Amarillolla ja Winstonilla on jo vuosia ollut oma happy hour. Amarillon keskiviikkoinen Caliente on suunnattu erityisesti opiskelijoille. Tarjolla on ruokaa ja juomaa tavallista edullisempaan hintaan. Caliente-iltoja on järjestetty vuodesta 2012. Myös Winstonissa järjestetään ”Iloiset tunnit” ja asiakasomistajakortilla saa alennuksia. – Vaikka hintakilpailun tuntua onkin ilmassa, me jatkamme toistaiseksi nykyisellä linjalla. Kaikkien etu on se, että asiakkaat saataisiin liikkeelle. Salonen on huomannut maailman muuttuneen kovasti viime vuosina ravintola-alalla. – Oli meilläkin hotellissa ennen yökerho, jossa myös liikematkalaiset kävivät arkiviikolla. Nykyään yökerhoon ei riittäisi asiakkaita, mutta sen sijaan kuntosalilla on vilinää.