Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Missä viipyy jo aikoja sitten luvattu pyörätie? "Jännäähän se on, kun rekka suhahtaa ohi ja silmälaseja saa siivota kurasta"

Valtatie 23:n varteen Söörmarkun ja Noormarkun keskustan välille on odotettu kevyenliikenteen väylää jo vuosikaudet. Väylän toteutuminen on rahasta kiinni, mutta keneltä sitä nyt puuttuu, kun väylää ei saada? –Porin kaupunki varasi aikanaan investointisuunnitelmassa sovitun osuutensa sen rakentamiseen vuosille 2016-2017. Ely-keskuksesta ilmoitettiin kuitenkin, ettei väylä ole heillä toteutusohjelmissa, selvittää Porin kaupungin liikenneinsinööri Sanna Välimäki . Kaupunki on sitten poistanut investointivarauksen myös omista ohjelmistaan ja varat on käytetty muihin kadunrakentamiskohteisiin. Porin kaupungin rahoitusosuus hankkeesta on vuoden 2012 tiesuunnitelman kustannusarvion mukaan 690 000 euroa. –Kaupunki on valmis rahoittamaan oman osuutensa heti, kun ely:llä on valmius hankkeen käynnistämiseen. Väylästä on valmiit, vahvistetut tie- ja rakennussuunnitelmat olemassa, Välimäki sanoo. Ohjelmistosuunnittelija Miikka Rajalalle polkupyörämatka Noormarkun Villenpellosta Porin Puuvillaan on sangen tuttu taival. Hän kulkee sen useimpina työpäivinä, kunhan keli sallii. Merkityksellistä on nimenomaan se, millainen keli vallitsee valtatiellä 23 erityisesti Noormarkun Rauhalammintien ja valtatie 8:n välillä. – Niin kauan kuin siellä on sulaa, kuljen pyörällä. Liukkaalla valitsen muun kulkuneuvon, Rajala sanoo. Oli vuodenaika mikä tahansa, kypärä on päässä. Sen verran pienet pientareet ja kova liikenne tiellä on. – On siellä pyörän mentävä aukko, mutta aika jännäähän se on, kun rekka suhahtaa ohi, ja silmälaseja saa siivota kurasta. Tiemerkintäkokeilu onneksi tekee ajoradasta leveämmän ja autot väistävät mielestäni aika hyvin. Pyörän valojen pitää myös olla kunnossa, varsinkin takavalon. Polkupyörällä Rajala taittaa matkaa kuntoilun takia, ja vähentäähän se toki bensakulujakin. – Pari kolme samaa naamaa ohitan kumpaankin suuntaan. Työmatkapyöräilijöitä tulisi varmasti lisää ja pyöräilykausi pidentyisi, jos myös vt 23:n varteen saataisiin kevyenliikenteen väylä. Rajalan työmatka on 13 kilometriä suuntaansa. – Aika monen noormarkkulaisen työmatka olisi samaa luokkaa. Noormarkun keskustan suuntaan jatkuessaan kevyenliikenteen väylä voisi palvella Söörmarkusta tulevia koululaisiakin. – Ajoimme viime kesänä pari kertaa pojan kanssa Poriin pyörillä. Yksin en koululaisia päästäisi valtatie 23:n pientareelle pyöräilemään. "On siellä pyörän mentävä aukko, mutta aika jännäähän se on, kun rekka suhahtaa ohi.