Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lauri Turtolan kolumni: Porin kaupungin 6 500 Facebook-tykkääjää on säälittävä määrä – otetaan viraali karhu avuksi

Parin vuoden aikana olen saanut paljon palautetta kirjoituksistani. Voinen ilokseni päätellä, että tänä päivänä luetaan muutakin kuin otsikot ja että someaikakautena luetaan myös perinteisiä paperilehtiä ja kolumneja. Lisäksi voin päätellä, että ainakin osa ihmisistä omaa vielä tervettä kriittisyyttä kirjoitettuun tekstiin, ymmärtää sarkasmia ja huumoria. Näin ei aina ole. Somen voima on valtava. Sitä voi käyttää hyviin tarkoitusperiin, sitä voi käyttää hyväksi, sillä saa pienellä vaivalla paljon pahaa aikaiseksi ja siellä tullaan helposti väärinymmärretyksi. Osa ymmärtää väärin tahallaan. Koko Poria järkyttänyttä Kallo-keissiä on turha puida uudelleen, mutta esimerkkinä se käy hyvin. Karin loistolasiluciapaviljonkikahvila olisi joutunut kuluttamaan vuoden liikevaihtonsa perinteisissä medioissa mainostamalla saadakseen saman määrän huomiota kuin sillä yhdellä Facebook -päivityksellä. Itseltäkin Facebook-päivityksen voimasta löytyy kokemus. Porilainen Oiva-hymy, tai -irvistys, oli hetken Iltalehden nettiversion luetuin uutinen. Toisaalta BSF olisi pystynyt pesemään kasvonsa ja minimoimaan vahingot muistamalla pari somen perussääntöä. Jos teet virheen, myönnä se ja heti. Kaikki aina heti, ei huomenna. Some on noussut mainostuskanavana valtavaan suosioon pienten yritysten ja yhdistysten keskuudessa. Pienellä postauksella voi taitava kuvaaja tai sanaseppo saavuttaa tuhansia kontakteja hetkessä. Erikoista on julkisen puolen hitaus asiassa, mikä pätee valitettavasti myös brändiään muutoin hienosti uudistaneeseen Porin kaupunkiin. 6 500 tykkääjää on säälittävän vähän. Puskaradioryhmässä on tuplasti, samoin kuin Mu Pori o Kaunis -ryhmässä. Määrä kertoo karua kieltä. Jos sisältö kiinnostaa, tulee tykkäyksiä. Jos ei ole tykkäyksiä, et tavoita. Kaupungin viestimenä some olisi potentiaalinen. Valjastetaan sinne vaikka se karhu, joka siinä viraalissa kuvassa polkee v*****n. Karhu voisi siellä somessa julistaa uuden brändin mukaista porilaisuutta. Uniikkia, erilaista, suoraa ja rohkeaa. Uutiskanavana Porin ei tarvitse olla, klikkiotsikoiden keksimiseen riittää Pohjoisrannan punatiilirakennus. Sen sijaan positiiviset ilmiöt, menot, tempaukset ja tapahtumat kiinnostavat varmasti. Esimerkiksi Porin kaupungin itsenäisyyspäivän juhlallisuudet olisi voinut mainostaa Somessa, sillä nyt en löytänyt niitä hakemallakaan. Etsin somesta, paperilehdestä, tarkistin telefaxin ja lopulta kolusin kaupungin kadut. Ilmeisesti olin oikeana päivänä liikkeellä ja Suomi tosiaan täytti sata, sillä pari sinistä valonheitintä löysin. Törmäsin kylläkin tietoon että Tampereen keskustorilla oli yli 30 000 ihmistä. Porin torilla oli neljä ja nekin kivestä veistettyjä. No, nokitetaan ensi vuonna kuuluisissa Porin sadan ja yhden vuoden bileissä. Ellei oo myähäst. Uuden vuoden ilotulitus kuitenkin järjestettäneen, joten paljastan sen nyt tässä että Kirjurin nokasta kello 24. Pidätän oikeuden muutoksiin, sillä tieto pohjautuu perimätietoon eikä Facebookin uutisvirtaan. Ja ihmiset: kaikki mitä somessa lukee ei ole totta. Kyllä Suomessa saa edelleen lämmittää saunaa puilla. Jos et ole tyhmä, älä tee itsestäsi sellaista väkisin.