Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Lennokki-innostus seurasi Teemu Taposta armeijaan ja bisneksiinkin – "se jäi mieleen, kun kartoitimme Huntsmanin tehtaan paloaluetta"

Porilainen Teemu Taponen , 27, tuntee lennokit. Hän päätyi lapsena Porin Ilmailukerhon toimintaan purjelentokoneita harrastavan isänsä vanavedessä. 15-vuotiaana hän puolestaan kiinnostui enemmän radio-ohjattavista RC-lennokeista. – Meillä on talvella vakiovuorot lauantaisin Porin Karhuhallissa, ja siellä on hyvät olosuhteet toiminnalle. Siellä käy toistakymmentäkin kaveria lennättämässä ja olemme saaneet toimintaa elävöitettyä viimeisen parin vuoden aikana. Harrastus on pitkälti kesälaji, mutta sisälläkin voi tehdä hyvin erilaisia taitojuttuja, Taponen sanoo. – Kesäisin lennätämme nykyään pääasiassa Kokemäen Piikajärvellä. Tilaa pitää olla tarpeeksi ja alueen olla sen verran tasainen, että sitä pystyy hyödyntämään kiitoratana. Potentiaalisia paikkoja Porissakin olisi, mutta täällä lentokentän sijainti vaikuttaa asiaan huomattavasti. Lennätysmääräykset ovat tiukentuneet viime vuosina sen verran paljon, Taponen huomauttaa. Lennättämisen lisäksi osa lennokkimaailmaa on rakentaminen, jossa pääsee käyttämään monipuolisesti luovuutta. – Tänä päivänä kun ostat kaupasta RC-lennokin, ne ovat lähes valmiiksi koottuja. Pientä rakentamista niissäkin on, kun tekniikkapuoli säädetään paikalleen. Osa harrastajista rakentaa koneensa alusta asti, jolloin koneen tehoon ja muihin ominaisuuksiin voi vaikuttaa itse. Pidän bensiinikoneiden lennättämisestä itse enemmän, sillä siinä on enemmän meininkiä. Viime vuosina kasvanut kopterikamerabuumi on luonnollisesti tuttu myös Taposelle. On hyvä, että lajin ja alan parissa on innostusta, mutta hän muistuttaa useaan otteeseen lennättäjien vastuusta. – Kuka vain voi ostaa niitä mistä vain alan kaupasta. Nykyajan kopterikameroissa on kaikenlaista tekniikkaa, kuten gyro-sensorit ja gps-laitteet. Niitä on niin paljon helpompaa lähteä lennättämään kuin peruslennokkeja, joissa ei ole minkäänlaisia vastaavia avustuksia. – Tästäkin johtuen olisi hyvä muistaa turvallisuus. Varsinkin meillä täällä Porissa, missä lentokenttä on niin lähellä keskustaa. Onneksi asiasta näkee nykyisin paljon uutisia, joten tietoisuus aiheesta lisääntyy. Taponen muistuttaa, että viiden kilometrin päästä lentokentästä ei saa lennättää lainkaan ilman lennonjohdon lupaa. Siitä eteenpäin ei saa lennättää yli 50 metrin korkeudessa. Kun ollaan reippaalla, eli vähintään 20 kilometrin etäisyydellä lentokentästä, ilmatila on vapaa ja lennokkeja saa lennättää 150 metriin asti. Harrastuksesta on tullut Taposelle vuosien saatossa myös ammatti. Lennättipä hän armeija-aikoinaankin maalilennokkeja Parolassa. – Perustin firmani AirAction Oy:n opiskeluaikoinani vuonna 2013. Olemme tehneet monia erilaisia projekteja esimerkiksi mainospuolelle, televisioon ja elokuviinkin. Se jäi kyllä hyvin mieleen, kun olimme kartoittamassa Huntsmanin tehtaan paloaluetta alkuvuodesta. Lennokit ja kuvauskopterit ovat käteviä laitteita, hän kiteyttää. 27-vuotias Taponen on ollut pienestä pitäen mukana Porin Ilmailukerhon toiminnassa. Nykyään hän harrastaa pääasiassa RC-lennokkien lennättämistä, joista hän kiinnostui 15-vuotiaana. Porilaiset lennokkiharrastajat lennättävät koneitaan muun muassa Kokemäen Piikajärvellä, mutta heillä on myös vakiovuoro Karhuhallissa. Taponen tekee työkseen ilmakuvauksia oman firmansa AirAction Oy:n kautta.