Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Sanna Kärkkäinen on nainen, joka oivalsi elämysten arvon soittaessaan metsässä huilua matkailijoille

Kun Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen puhuu Rovaniemen tai Lapin matkailusta, puheessa vilahtaa monta kertaa kaksi sanaa: liikenneyhteydet ja kesämatkailu. Liikenneyhteyksiin Kärkkäinen palaa useasti siksi, että ilman niitä alueen matkailussa ei olisi voitu päästä viime vuonna ennätyslukuihin. Ilman niitä matkailun kehittäminen ei olisi myöskään tulevaisuudessa mahdollista, sillä saavutettavuus on matkailussa kaikki kaikessa. – Jos siinä tapahtuu muutoksia, jotka eivät tue tätä kasvua, olemme haavoittuvaisia, Kärkkäinen sanoo. – Oli se sitten raideyhteys tai lentoyhteys, suorat lennot maailmalta tai reittilentoyhteydet – ne ovat valtavan tärkeitä. Kesämatkailun Kärkkäinen nostaa esiin puolestaan siksi, että juuri kesämatkailu on asia, johon Rovaniemellä ja koko Lapissa haetaan nyt kasvua. Tällä hetkellä talvimatkailu hallitsee ja kesämatkailu laahaa perässä. – Matkailun ympärivuotistaminen on ykkösasia, jotta kaikki investoinnit saadaan järkevälle pohjalle, Kärkkäinen sanoo. ”Lapin matkailu hurjassa kasvussa”, otsikoi MTV tammikuussa. ”Lapin matkailu ylsi kaikkien aikojen ennätyslukuihin viime vuonna”, uutisoi puolestaan Yle Uutiset helmikuussa. Lapin matkailua koskevat uutiset ovat olleet pari viime vuotta mairittelevia, ja osansa niistä on saanut myös Rovaniemi, joka toimii Lapissa kansainvälisen matkailun veturina. Siksi matkailun kasvu henkilöityy pohjoisessa pitkälti juuri Sanna Kärkkäiseen, joka on työskennellyt Visit Rovaniemen toimitusjohtajana vuodesta 2010. Kärkkäinen on antanut kasvot Rovaniemen matkailun kansainvälistymiselle. Tästä tunnustuksena Visit Rovaniemi sai viime vuonna tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon, ja Sanna Kärkkäisen postiluukusta kolahti kutsu linnan juhliin. Rovaniemellä 45-vuotias Kärkkäinen tunnetaan aktiivisena ja urheilullisena matkailu- ja luontoihmisenä, joka suhtautuu työhönsä intohimoisesti ja tekee töitä työajoista välittämättä. – Olen aina rakastanut matkailualaa, hän sanoo. – Oma työtapa on ollut sellainen, että sitä on elänyt ja hengittänyt matkailua unissaan. Kärkkäinen kuitenkin painottaa, etteivät tulokset ole syntyneet yksin tekemällä tai hetkessä. Visit Rovaniemi tekee töitä yrittäjien kanssa, ja verkostoon kuuluu jo 185 yritystä. Viime vuonna Rovaniemen matkailussa korjattiin Kärkkäisen mukaan satoa, joka on vuosien, tai jopa vuosikymmenten, yritysvetoisen työn tulosta. – Jos täällä ei olisi näin isoa ja taitavaa yrittäjäporukkaa, työ olisi huomattavasti vaikeampaa, hän sanoo. Yli puoli miljoonaa yöpymistä, 490 000 lentomatkustajaa, 160 tilauslentoa ja kolme uutta reittilentoa. Sanna Kärkkäinen poimii matkailutilastoista lukuja, jotka kertovat Rovaniemen matkailun viime vuoden saavutuksista. – Ensimmäistä kertaa rekisteröityjen majoitusvuorokausien määrä oli yli puoli miljoonaa. Yöpymisten kokonaiskasvu oli 17 prosenttia. Ulkomaisten matkailijoiden osuus kaikista yöpymisistä oli koko vuoden tarkkailussa noin 60 prosenttia, joulukuussa peräti 87 prosenttia. Eniten kasvoi kiinalaisten matkailijoiden osuus. Kiinalaisten lisäksi Rovaniemellä yöpyi paljon brittejä, ranskalaisia, saksalaisia – ja yllättäen israelilaisia. – Israelilaiset matkustavat talvikautena hyvin paljon Rovaniemelle, Kärkkäinen kertoo. – Nämä Lapin-lomat on lanseerattu jo parikymmentä vuotta sitten, ja niiden takana on kaksi matkailun vahvaa ammattilaista. Heistä toinen on aktiivisesti Rovaniemellä toimiva Shimon Biton ja toinen on Deiv Salutskij , joka työskenteli Restel-ketjussa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Visit Finland jakaa Suomen neljään matkailun suuralueeseen. Nämä ovat Helsingin seutu, rannikko ja saaristo, Järvi-Suomi ja Lappi, johon kuuluvaksi lasketaan myös Kuusamo. Neljästä suuralueesta yöpymiset kasvoivat viime vuonna eniten Lapissa, toiseksi eniten Helsingin seudulla. Lapissa kasvuprosentti oli 18, Helsingin seudulla 5. – Ulkomaalaisten matkailu Suomessa kasvaa neljän prosentin vuosivauhtia, ja Lappi toimii Suomen matkailun veturina, Sanna Kärkkäinen sanoo. Rovaniemeä Sanna Kärkkäinen kutsuu gatewayksi eli sisääntuloväyläksi Lappiin. Sieltä monet kansainväliset matkanjärjestäjät löytävät Lapin ja laajentavat myöhemmin toimintaansa muualle maakuntaan. – Rovaniemen maine on kansainvälisesti kova. Tänne on helppo tulla, ja tämä tuntuu turvalliselta väylältä aloittaa Lapin matkailu. Rovaniemellä on tarjota uusia matkakohteita etsiville kansainvälisille matkanjärjestäjille jotakin, mitä muilla ei ole: brändi, joka saa hymyn ihmisten huulille kaikkialla maailmassa. Tämä brändi on tietenkin joulupukin kotikaupunki, englanniksi Official Hometown of Santa Claus . Se on brändi, joka erottuu joukosta ja vetoaa ihmisiin. – Se avaa ovia, Kärkkäinen sanoo. – Se, että kerrot tulevasi joulupukin kotikaupungista, saa hyvän fiiliksen ihmisten olemukseen. Yleensä sellainen neuvottelu alkaa hyvin. Juuri hyvien tunnereaktioiden aikaansaamisesta matkailubisneksessä on pohjimmiltaan kyse. Tämän Sanna Kärkkäinen oivalsi jo pari vuosikymmentä sitten, kun hän tuli matkailualalle – musiikin kautta. Hän soitti huilua ja järjesti yksityisyrittäjänä musiikillisia ohjelmapalveluja Itä-Suomessa ja Lieksassa, josta hän on alun perin lähtöisin. – Olen aika paljon soittanut metsässä asiakkaille huilua, Sanna Kärkkäinen kertoo. Muusikko-matkailuyrittäjänä Kärkkäinen pääsi seuraamaan matkailijoiden reaktioita aitiopaikalta. Hän huomasi, että musiikissa piili valtava voima, ja sitä kautta hän oivalsi, että onnistuneet elämykset ovat niitä, jotka aiheuttavat voimakkaita tunteita. – Asioiden pitää koskettaa. Niissä pitää olla intensiteettiä ja lumoa, hän kertoo oivalluksestaan. Tämä oppi kantaa edelleen nykyisessä työssä. – Senaikaisiin kokemuksiin peilaa asioita vieläkin. Rovaniemelle talvella saapuvat matkailijat ovat pääosin ulkomaisia turisteja. Suomalaisia matkailijoita kaupunki ei jostain syystä talvisin vedä, toisin kuin muu Lappi. – Rovaniemen talvi on kotimaisille asiakkaille vähän tuntematon, Kärkkäinen kertoo. Kaupungin viimeaikainen näkyvyys kansainvälisessä mediassa on kuitenkin herättänyt myös suomalaisten kiinnostuksen. Viime vuonna Rovaniemellä kävi lähes tuhat kansainvälistä mediavierasta. – Se on pienelle, kompaktille matkailualueelle erittäin kova saldo, Kärkkäinen sanoo. Kansainvälisen median huomio on saanut monet suomalaiset kysymään, mitä ihmettä Rovaniemellä oikein tapahtuu. Kärkkäinen toivoo, että yhä useampi suomalainen lähtisi kiivaimpaan joulusesonkiaikaan käymään Rovaniemellä kurkistamassa kansainväliseen pöhinään ja näkisi omin silmin, millaisia kokemuksia suomalainen jouluelämys ulkomaisille turisteille tarjoaa. Se voisi olla suomalaisellekin iso elämys. – Olisi mahtavaa, jos voisi käyttää enemmän suomalaisia joulukauden vilkkaimpina päivinä meidän lentokentällä tai Pajakylässä ihmettelemässä sitä asiakaskirjoa ja -määrää, hän sanoo. – Sen jälkeen siitä osaisi itsekin kertoa maailmalla. Väitän, että se on positiivinen viesti Suomesta. Syntynyt vuonna 1972 Lieksassa. Asuu Rovaniemellä. Sinkku. Valmistunut filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta. Pääaineena oli puheviestintä, sivuaineina matkailu ja venäjän kieli. Työskennellyt Visit Rovaniemen toimitusjohtajana kahdeksan vuotta. Sitä ennen viisi vuotta Inari-Saariselän alueella vastaavanlaisissa tehtävissä. Suoritti viime vuonna töiden ohessa yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon. Visit Rovaniemi on Rovaniemen alueen matkailuorganisaatio, josta kaupunki omistaa 51 prosenttia. Lopun omistavat jäsenyritykset. Sanna Kärkkäinen Ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä rekisteröitiin Suomessa viime vuonna kaikkiaan noin 5,8 miljoonaa. Maanosittain tarkasteltuna suurin kasvu tuli Aasiasta. Aasia ohitti ensimmäistä kertaa yöpymisvuorokausien määrässä Pohjoismaat. Aasialaisten yöpymisiä kirjattiin koko Suomessa reilut 856 000, mikä merkitsi 17,5 prosentin kasvua. Kasvu on jatkunut vieläkin voimakkaampana tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla: aasialaisten yöpymiset kasvoivat kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 31,5 prosenttia. Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen kertoo, että aasialaisista matkailijoista eniten Suomeen tulee kiinalaisia ja japanilaisia, mutta kovassa kasvussa on myös korealaisten, singaporelaisten ja intialaisten määrä, joskin lähtöluvut japanilaisiin ja kiinalaisiin verrattuna ovat pieniä. Eniten kiinalaisten matkailijoiden määrä kasvoi viime vuonna Lapissa, mutta kasvusta osansa saivat myös Helsingin seutu, rannikkoseutu ja Kainuu. Esimerkiksi Vuokatissa Kainuussa kiinalaisten yöpymisiä kirjattiin viime vuonna reilut 2 000, kun edellisenä vuonna niitä oli vain 231. –Kiinalaiset matkustavat enenevässä määrin myös muualle Suomeen (kuin Helsinkiin) ja myös talvikaudella, Wakonen sanoo. Lapissa ja Kuusamossa aasialaisten yöpymisiä oli lähes 210 000, ja kasvuprosentti oli 50. Kaikista aasialaisten matkailijoiden Lapin-yöpymisistä lähes puolet sijoittui Rovaniemelle. Lähde: Tilastokeskus