Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

”Koeviikot takaisin, tiedotus kuntoon” – Kankaanpäässä lukiouudistus on toteutettu vuoden etuajassa, mikä on saanut osan opiskelijoista älähtämään

Lukio-opetuksessa siirrytään vuoden kuluttua valtakunnallisesti pois kurssimuotoisesta järjestelmästä. Uudessa systeemissä oppiaineita opiskellaan erikokoisina moduuleina, joiden suuruuksia mitataan opintopisteissä. Kankaanpään Yhteislyseossa on otettu etukenoa ja siirrytty kohti uutta järjestelmää jo vuotta aikaisemmin. Rehtori Jukka-Tapio Laineen tiedossa ei ole, että mikään muu lukio Satakunnassa olisi vielä lähtenyt samalle tielle. Aivan yskähtelemättä ei muutos ole liikkeelle lähtenyt. Opiskelijat ovat arvostelleet hyppytuntien lisääntymistä, koulupäivän keston pitenemistä sekä koeviikkojen korvautumista satunnaisemmin jakautuneilla kokeilla. Sekä oppilaskunnan puheenjohtaja, toisen vuoden lukio-opiskelija Tuomas Lehtinen että rehtori suhtautuvat tilanteeseen vakavasti. – Aina kun tulee muutoksia, se pelottaa, jännittää ja stressaa. Suurin ongelma on ollut se, että tiedotus muutoksesta on ollut aika heikkoa, Lehtinen kritisoi. Laine ottaa vastuun heikosta tiedotuksesta omalle kontolleen. Keväinen koronatilanne aiheutti monenlaisia ongelmia. Näistä yksi oli se, että uudistus saatiin ajettua maaliin vasta toukokuun loppupuolella. – Laskimme liikaa sen varaan, että ryhmänohjaajat tiedottavat uudistuksista opiskelijoille. Tosiasia on se, että järjestelmä on uusi ja outo opettajillekin, Laine myöntää. Uuden järjestelmän etuja on se, että se antaa opiskelijoille enemmän valinnanvapautta. Käytännössä kuitenkin yhteislyseon lukujärjestykseen jäi kömmähdys, jonka takia lyhyet kielet ranska, saksa, espanja ja venäjä ovat päällekkäin, joten kahden lyhyen kielen opiskelu ei mutkattomasti onnistu. – Tässä kävi näin, sillä kielten sijoittaminen on sidottu muiden koulujen aikatauluihin. Periaatteessa kuitenkin jos opiskelija haluaa opiskella toista kieltä, hän voi saada opetusta ilta-aikaan, Laine kertoo. Samasta syystä monille opiskelijoille on nyt osunut hyppytunteja keskelle päivää. Laineella on halua kääntää epäonnistuminen voitoksi. – Olemme viestineet opiskelijoille, että hyppytunnit voi hyödyntää kotitehtävien tekemiseen. Meillä on vapaita luokkatiloja, joita opiskelijat voivat käyttää tähän tarkoitukseen. Uudessa järjestelmässä moduulit ovat erimittaisia, joten edellisvuosien kaltaiset koeviikot eivät ole mahdollisia. Lehtinen oli useiden muiden opiskelijoiden tapaan tyytyväinen viimevuotiseen koeviikkojärjestelyyn. Nyt jaksojen suorittaminen on pilkottu pienempään määrään välikokeita, mitä Lehtinen pitää suorastaan opiskelijoiden holhoamisena. – Lukiolaisia yritetään valmistaa korkeakouluopiskeluun, jossa otetaan vastuu omasta opiskelusta. Vanha koejärjestelmä sopi tähän paremmin. Lisäksi tykkäsin 2,5 tunnin laajemmista kokeista enemmän kuin 60-minuuttisista. Laine korostaa, että jatkossa lukiolaisten valmistautumista korkeakoulumaailmaan pyritään edesauttamaan hyvin konkreettisella tasolla, mihin vapaampi järjestelmä antaa hyvät puitteet. – Meillä on tarkoituksena aloittaa sellainen yhteistyö Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa, että lukiolaiset voivat suorittaa joitakin korkeakoulukursseja. Toivoisin, että opiskelijat ottaisivat tällaisen mahdollisuuden innolla vastaan. Rehtori Laine myöntää, että uusi systeemi ei ole vielä valmis, ja haluaa kehittää sitä eteenpäin yhteistyössä opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Dialogi olisi ollut avoimempaa jo keväällä, mutta koronatilanteen takia koulu joutui käyttämään suurimman osan voimavaroistaan siihen, että päivittäinen opetustyö toimii etäyhteyksien avulla. Lukiolaisia yritetään valmistaa korkeakouluopiskeluun, jossa otetaan vastuu omasta opiskelusta. Vanha koejärjestelmä sopi tähän paremmin. Tuomas Lehtinen, oppilaskunnan puheenjohtaja Myös opettajien suunnalta on tullut kriittisiä äänenpainoja uudistusta kohtaan. Äidinkielen opettaja Satu Korvala kertoo kokeneensa vuosien varrella lukuisia uudistuksia, joissa lukujärjestys laitetaan päälaelleen. – Se on aina vaikea rasti, kun lukujärjestyksiä lähdetään muljaamaan. Tämä on niin monimutkainen järjestelmä, että väkisinkin kärsii joku puoli. Ei ihme, että opiskelijat ovat aika väsyksissä, Korvala huokaa. Oppituntien lyheneminen 75 minuutista 60 minuuttiin ei sekään saa Korvalalta kiitosta. – Kun otetaan vartti pois, se heikentää tunnin sisältöä. Tosin olen pyytänyt jatkossa mahdollisuutta pitää äidinkielen kaksoistunteja, mikä olisi puolestaan parannus. Koeviikoista luopuminen jakaa mielipiteitä opettajien keskuudessa. Korvala ymmärtää hyvin, että opiskelijoita kuormittaa tilanne, jossa kokeita on tasaisesti ripoteltuna koko ajan. Kaiken kaikkiaan uudistus on ollut joillekin opettajille mieleen. Kun kurssit on korvattu moduuleilla, yhden opintokokonaisuuden tuntimäärä on lisääntynyt, mikä helpottaa täyteen pakattujen kokonaisuuksien läpikäymistä. – Tämä vuosi menee varmasti uuden systeemin harjoitteluun. Kyllä se matkan varrella paranee.