Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rallilla on imago-ongelma – ”Se on vähän sellainen likainen laji”

Suomalaisia rallifaneja hellitään nyt oikein olan takaa. Kalle Rovanperä voitti viikonloppuna Tunturirallin näytöstyyliin, ja nyt lajin superlupaus on valmis starttaamaan WRC-autolla Monte Carloon. – Se on rallina kalenterin haastavin. Sitten kun vielä ajaa uudella autolla, koko ralli menee varmasti sen opetteluun, Rovanperä viittaisi vaihtuviin olosuhteisiin ja rengasvalintojen vaikeuteen. – Olisi hyvä, jos Montesta selviäisi kunnialla läpi. Rovanperän kohdalla oikeastaan mikä tahansa tulos on hyväksyttävä. Ralli lajina eroaa esimerkiksi formula ykkösistä siinä, että yksittäiset pikataipaleet ajetaan läpi vain kerran vuodessa. Siinä missä F1-rookiet hinkkaavat rataa läpi kaksi päivää ennen itse kisaa, joutuvat rallikollegat opettelemaan pikataipaleet lennosta. Jos lipsauttaa metsään, seuraavan kerran kokeillaan vuoden kuluttua. Sen takia kokemuksen merkitystä ei voi vähätellä. Ja sitä 19-vuotiaalla Rovanperällä ei ole. – Olen odottavaisin mielin, miten homma lähtee toimimaan. Itselläni ei ole mitään tavoitteita alkukauden suhteen. "Ralli ei voi hyvin" Rovanperän asemaa helpottaa se, ettei hän ole Toyotan rallitallin ykköskuski. Tommi Mäkinen houkutteli lajin kuusinkertaisen maailmanmestari Sébastien Ogierin puuppolalaistiimiin. Ogierin lähtö Citroëniltä kirpaisi koko ralliyhteisöä, koska ranskalaismerkki päätti vetäytyä koko sarjasta. MM-tasolla kilpailee enää kaksi täysveristä autotehdasta (Toyota ja Hyundai) sekä vahvasti Fordilta tukea saava M-Sport. Juuri nyt ralliin ei tunnu olevan vetoa. On vaikea nähdä, mikä merkki tulisi mukaan piristämään kilpailua. – Rallia seurataan aika paljon, vaikka se on vähän sellainen likainen laji, Esapekka Lappi myöntää. – Paljon puhutaan päästöttömyydestä, ja siinä valossa ralli ei voi hyvin. Ymmärrän täysin, jos hybridiautot tulevat parin vuoden päästä, koska olemme markkinointityökalu. Formulat ovat kehittäneet hybridimoottoreitaan jo pitkään. Lisäksi täyssähkökilpasarjat kasvavat koko ajan kiinnostavammiksi. – Tekeekö se lajista puhtaampaa, jos kahdeksan autoa ajaa hybridillä? Enemmän pitäisi keskittyä vaikka siihen, miten tiimit matkustavat, Lappi pohtii. "Suomalaistalli" Sitikan U-käännös iski kaikkein kovimmin juuri Lappiin, jolla oli voimassa oleva ajosopimus ranskalaismerkin kanssa. – Se oli sokki. Minulla oli kahden vuoden diili, ja oletin, että asiat ovat siltä osin selvät. Eipä se sopimuspaperi paljon auta, kun autovalmistaja haluaa jotain tehdä. Ei se turvaa yhtään mitään, Lappi tunnustaa nyt Monten aattona. Kun vain yksi kisaistuin oli vapaana, ei jatko MM-tasolla ollut mitenkään varma. Lappi veti kuitenkin 29-vuotiaana WRC-voittajana pisimmän korren. – Siihen paikkaan oli jonkin verran tunkua ja olen tietenkin otettu, että minut siihen valittiin. Toivottavasti kävi lopulta hyvin. Lajille se ei tietenkään ollut hyvä. Lappi jatkaa uraansa Ford Fiestan ratissa. M-Sportilla hänet otti vastaan vanha tuttu, kun kartingaikainen tallikaveri Teemu Suninen toivotti miehen tervetulleeksi. – Kummatkin haluavat viedä autoa samaan suuntaan, on helppo kommunikoida yksityiskohtaisemmin ja ajamme käytännössä samoilla säädöillä, Suninen summaa. – Näkisin, että siinä on hyvät mahdollisuudet yhteistyöhön. "Remmissä mukana" Suniselle 2020 tarkoittaa neljättä vuotta Malcolm Wilsonin johtamassa brittitallissa. Oppivuodet alkavat olla takanapäin ja nyt pitäisi löytää jo oma paikka heti kärjen takaa. – Oli hienoa, että sain tallipaikan pidetty rallin vaikeina aikoina. Joka vuosi vaatimustaso nousee. Täytyy vain pysyä remmissä mukana, tuusulalainen jatkaa. – Olen pystynyt vuosittain kehittymään, ja uskon, että se jatkuu. Siinä missä Rovanperä on Toyotalla tukikuskin roolissa, taistelevat Lappi ja Suninen tasaisesti M-Sportin sisäistä herruudesta. – Se on varmasti molempien tavoite, mikä puolestaan puskee meitä parempiin tuloksiin, Suninen myöntää. Lappi nousi suomalaistoivoksi hänen voitettua Jyväskylän MM-ralli kesällä 2017. Sen jälkeen sitä kaivattua toista ykköstilaa ei ole kuitenkaan tullut. – Jos katsotaan tuloksia, olin Teemun perässä viime vuonna. Toivon, että olemme tasavertaisia. En koe, että olisin ansainnut ykköskuskin asemaa vaikka olenkin vähän kokeneempi, Lappi laskee. – Ajetaan rehellisesti kilpaa ja katsotaan, miten käy. Kolmen kauppa Rallin maailmanmestaruus ratkaistaan vuonna 2020 käytännössä kolmen kovan, Ogierin, Hyundaille siirtyneen Ott Tänakin ja Thierry Neuvillen , välillä. Suomalaisten rooliksi jää kisata yksittäisistä osakilpailuvoitoista ja podium-sijoista. – Jokainen pystyy yksittäisissä kisoissa haastamaan. Mutta se tasaisuus meillä vähän kokemattomimmilla on puutteellinen, Suninen myöntää. – Täytyy rehellisesti sanoa, etten osaa sanoa, missä menemme. En yhtään tiedä, miten kovaa tuolla vehkeellä pääsee, Lappi naureskelee. Fordin voima on selvästi erilaista kuin Sitikalla. Se vaatii täysin uuden ajotyylin omaksumista. – Monten testien jälkeen auto tuntui helpolta ja loogiselta. Viime vuoden vehkeeseen verrattuna yläkierroksilta puuttuu voimaa. Ford ei enää etene vitos- ja kutosvaihteiden korkeilla kierroksilla, mutta vääntöä on taas enemmän. M-Sport painii ihan eri rahaliigassa kuin ralliin tosissaan panostava Hyundai. Silti Ogier voitti Fordilla maailmanmestaruuden vielä 2017 ja 2018. Viime vuonnakin Elfyn Evans taisteli Korsikan rallin voitosta rengasrikkoon asti. – Toivon, että pystyn yllättämään kaikki. Annan itselleni vähän armoa, ja katsotaan tätä alkukautta ihan rauhassa, Lappi lupaa. Tiedot Ranskan Alpeilta kertovat, että myös siellä kärsitään varsin vähälumisesta talvesta. Rallikuskien kannalta tieto on helpottava, koska se saattaa tarkoittaa huomattavasti yksinkertaisempia rengasvalintoja. – Haluan löytää tasaisuuden. Jos ne haasteet auton kanssa olisivat ohi, ja jos siihen podiumin tuntumaan nakuttelisi kisoja. Ja vähän rakentaa pohjaa vuotta 2021 ajatellen, Lappi päättää. – Moni muu on sellainen sprinttikisa. Montessa ei voi miettiä yksittäisiä pätkiä, vaan pitää miettiä päiväkokonaisuuksia. Paras tulos tulee tasaisuudella, Suninen neuvoo.