Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Satamaliikenne ennallaan Raumalla – perinteinen syömähammas ikääntymässä

Sataman tavaraliikenne säilyi Raumalla menneenä vuotena aiempien vuosien tonnilukemissa. Rauman Satama Oy:n vuositilastoinnin mukaan vuoden 2019 liikenne oli yhteensä 5,83 miljoonaa tonnia ja kontteja kulki sataman kautta 261000. Tonnimäärä aleni vuoteen 2018 verrattuna prosentin kymmenyksen. Merkittävä muutos liikenteessä on Rauman sataman päävientiartikkelien eli paperin ja kartongin tonnimäärän alavireisen suunnan jatkuminen. Niiden osuus on merkittävä kokonaisliikenteestä edelleen suuri. Paperia ja kartonkia laivattiin noin 2,2 miljoonaa tonnia. Miinusta edellisestä vuodesta on 11,9 prosenttia. Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti toteaa paperin kulutuksen laskun tärkeimmissä vientimaissa näkyvän valitettavan reippaana laskuna. Myönteistä on vastaavasti sahatavaraliikenteen voimakas kasvu. Positiivisia kasvulukemia kirjattiin sellun, saha- ja kappaletavaran sekä viljan viennissä. Tuontiliikenteessä merkittävintä kasvua oli raakapuussa ja kappaletavarassa. Menneenä vuotena Rauman satama sai valmiiksi investoinneista Petäjäksen laajennuksen kakkos- ja kolmosvaiheisiin. Neljännen laajennuksen työt ovat käynnistyneet.. Rauman Satama Oy käy parhaillaan sopimusneuvotteluja Metsä Fibre Oy:n Raumalle suunnitteleman mäntysahan tuotannon laivauskeskuksesta. Mikäli sahan ja laivauskeskuksen investointipäätökset etenevät suunnitellusti, satamayhtiö rakentaa Petäjäkseen lisää kenttäaluetta sekä uusia laituripaikkoja. – Raumalle suunniteltu sahahanke on sataman kannalta hyvin kiinnostava ja toivomme, että voimme jatkossa olla osa Raumalla syntyvän sahatavaran toimitusketjua, Hannu Asumalahti sanoo.