Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Suomalaiset huolestuivat Rainbow- ja Pirkka-tuotteiden tulevaisuudesta – tällainen on kohuehdotus hallitusohjelman taustalla

Suomalaiset huolestuivat Rainbow- ja Pirkka-tuotteiden kohtalosta, kun uutisoitiin, että hallitus aikoo jatkossa hillitä hillitä päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin puuttumalla private label -tuotteisiin. Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo, että kuluttajaliittoon on tullut useita huolestuneita yhteydenottoja aiheen tiimoilta. – Private labelit ovat monille hyvin tärkeitä tuotteita, niin huomaa, että nyt on huoli herännyt. Me emme yleensä ole ensimmäinen paikka, jonne ihmiset soittavat, joten kun yhteydenottoja alkaa tulla, niin silloin on saavutettu tietty piste. Iltalehti uutisoi tiistaina hallitusohjelman kirjauksesta, jonka mukaan hallitus aikoo jatkossa puuttua jollain tavalla kaupan omiin, yleensä edullisempiin private label -tuotteisiin. Tiedossa ei vielä ole, miten tämä käytännössä tulee näkymään suomalaisten arjessa. – Minua kiinnostaisi kuulla, että minkälainen keskustelu on ollut, kun kirjaus on tehty. Jos private labeleita ryhdytään jatkossa rajoittamaan, niin miten se käytännössä onnistuisi? Beurling-Pomoell pohtii. ”Win-win-tyyppistä kumppanuutta” Hallitusohjelman kirjauksen taustalla on vuorineuvos Reijo Karhisen tekemä selvitystyö. Sitä pyysivät entinen pääministeri Juha Sipilä sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vuosi sitten. Karhisen tehtävänä oli selvittää, millä keinoin maatalouden yrittäjätuloa voitaisiin vuositasolla parantaa 500 miljoonalla eurolla. Karhisen selvityksen mukaan yksi syy maatalouden taloudellisesti heikkoon tilaan on päivittäistavarakauppojen toiminta. Karhisen selvityksessä todetaan, että ”päivittäistavarakauppa on onnistuneilla strategisilla valinnoillaan ja kilpailuviranomaisten sallimana toteuttanut omasta näkökulmastaan onnistuneet rakenteelliset ratkaisut”. – Kaupan neuvotteluvoima on tämän myötä muodostunut hyvin vahvaksi, jopa ylivertaiseksi. Tämä on fakta, joka tulee vahvasti läpi koko ruokaketjun toiminnan arjessa. Selvityksessä on tässä yhteydessä on erikseen mainittu kaupan omat private label -tuotteet. Selvityksen mukaan kaupat ovat saaneet ylivertaisen neuvotteluaseman osittain kaupan omien, edullisten merkkien avulla, mikä heikentää jalostavan teollisuuden ja alkutuotannon tuotteiden asemaa. – Yksi yksittäinen närästystä aiheuttava tekijä on muun ohessa merkittävästi yleistyneet kaupan private label -tuotteet. Tämä on globaali ilmiö. Suomessa ongelmaa pahentavat kolme asiaa: kuluttajien pieni määrä, kaupan keskittyneisyys ja kaupan omilla merkeillään jo saavuttama vahva asema, selvityksessä todetaan. Hallitusohjelman private label -tuotteita koskevan kirjauksen taustalla olevassa selvitystyössä peräänkuulutetaan ”win-win-tyyppistä kumppanuutta” sekä kauppatapoihin reiluutta kaupan suurimmilta toimijoilta. Selvityksessä ehdotetaan, että määräävässä markkina-asemassa olevien päivittäistavarakauppojen toimijoiden pitäisi myydä tukkukaupoistaan tuotteitaan alan pienille toimijoille samaan hintaan, jolla ne myyvät tuotteita sisäisesti. Ehdotus koskee liikevaihdoltaan alle 500 miljoonan euron toimijoita.