Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

RMC katsoo toiveikkaana tulevaan, vaikka korona söi kiivaimman kasvun – ”Toivottavasti ensi kevääseen mennessä tähän olisi löydetty joku ratkaisu”

Laivanrakennus on jatkunut Rauman telakalla läpi koronakevään ja -kesän, vaikka monet eurooppalaiset telakat ovat joutuneet pysäyttämään tuotantonsa. Poikkeusolot ovat aiheuttaneet ylimääräisiä haasteita, jotka näkyvät myös perjantaina vesille lasketun Wasalinen uuden matkustaja-autolautan Aurora Botnian tuotannossa. Projektipäällikkö Johanna Kaijo kertoo, että ongelmia on ollut erityisesti isoissa laitetoimituksissa. Vesillelaskun jälkeen Aurora Botnia siirtyy varusteluvaiheeseen, jossa rakentamisen painopiste vaihtuu terästyöstä putkitöihin, eristykseen, ilmastointiin ja sähkötöihin. Laivan käyttöönottovaiheessa tarvitaan ulkomaalaisia asiantuntijoita, joiden saatavuudessa voi Kaijon mukaan olla koronan vuoksi haasteita. Yhteistyö suomalaisen telakan ja varustamon välillä sen sijaan on sujunut saumattomasti. – Tämä on meille ainutlaatuinen projekti, koska tämä on kokonaan kotimainen hanke. Suomalainen telakka valmistaa suomalaiselle varustamolle laivan. Kasvu hidastuu, mutta jatkuu Rauma Marine Constructions Oy:n tulevaisuudennäkymät ovat koronasta huolimatta toiveikkaat. Wasalinen aluksen lisäksi työn alla on matkustaja-autolautta Tallinkille, joka on tähän mennessä RMC:n historian suurin yksittäinen laivatilaus. Lisäksi suunnitteilla on neljä monitoimikorvettia Puolustusvoimille. RMC:llä on toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan kasvustrategia, johon australialaisen TT-Linen kanssa helmikuussa solmittu aiesopimus olisi sopinut täydellisesti. Vaikka sopimus sittemmin purettiin koronaviruksen vuoksi, Heinimaa uskoo, että telakka jatkaa kasvun tiellä. Korona-aikana kasvun eteen pitää kuitenkin tehdä entistä kovemmin töitä. – Uusia myyntiprojekteja tehdään koko ajan ja toivomme, että saamme TT-Linen peruuntuneen hankkeen tilalle jonkun toisen hankkeen, joka tuottaa kasvua tulevaisuuteen. Edelleen jatkamme kasvupolulla, mutta se ei ole niin kiivas. RMC:n tulevilla projekteilla on iso merkitys koko Satakunnalle, sillä telakan porttien sisäpuolella työskentelee tällä hetkellä noin 1000 henkeä. – Verkostotoimijoita on tässä paljon ja he hyödyntävät tämän alueen palveluita ja asuvat täällä. Kyllä tällä toiminnalla on merkittävät välilliset vaikutukset Satakunnan alueella, Heinimaa toteaa. Korona aiheuttaa yllättäviä haasteita Rauman telakalla työskentelee paljon myös ulkomaalaisia työntekijöitä, joiden karanteenit ovat aiheuttaneet huolta läpi kesän. Korona on hidastanut rakentamista, sillä komponentteja on ollut vaikea saada maailmalta ja toimitukset ovat viivästyneet. Lisäksi uusien sopimusten neuvotteleminen on ollut etäyhteyksien välityksellä haastavaa. Esimerkiksi Puolustusvoimien monitoimikorvettien suunnittelu edellyttää turvaluokitellun aineiston käyttämistä, mikä ei ole onnistunut etätöinä. Tällä hetkellä on Heinimaan mukaan mahdotonta arvioida, toteutuvatko telakalla käynnissä olevat hankkeet aikataulujen mukaisesti vai eivät. Työntekijöitä on hänen mukaansa tähän mennessä saatu hyvin. Heinimaa on tyytyväinen, että telakan porttien sisäpuolella ei ole todettu koronatartuntoja. Hän uskoo, että tiukat turvallisuusmääräykset ovat estäneet tartuntojen syntymisen. – Ei kukaan olisi osannut kuvitella, että koko maailma suljetaan koronan takia. Joka päivä joudumme tekemään töitä sen eteen, ettei tilanne huonontuisi. Toivottavasti ensi kevääseen mennessä tähän olisi löydetty joku ratkaisu. Silloin se tarkoittaisi, että olemme hukanneet vain yhden vuoden elämästä.